Under lördagskvällen mötte Falkenbergs FF Östers IF på bortaplan. FFF gjorde en fin första halvlek och tog ledningen i andra halvlek genom Edi Sylisufaj. Då såg det ut att bli en rolig kväll för de gulvita. Men Östers IF vände och vann med 2-1.

FFF mönstrade samma elva som besegrade IK Brage på bortaplan förra helgen. Och FFF började piggt på Visma Arena. I sjätte minuten skapade FFF en bra målchans. En långboll från Viktor Noring studsade fram till Edi Sylisufaj, vars avslut räddades av Damir Mehic till hörna. Och även hörnan blev farlig. Efter en nickskarv från Adam Bergmark Wiberg räddade hemmalaget bollen från att passera mållinjen. I 21:a minuten nickade ”ABW” utanför stolpen efter förarbete från Edi Sylisufaj. FFF ägde händelserna under första halvtimmen och fortsatte att skapa målchanser. Linus Borgström avlossade stora kanonen från distans i 31:a minuten, men fick se bollen smita över ribban. Nio minuter senare hade FFF en lurig frispark. FFF fick ett läge vid bortre stolpen, men lyckades inte forcera in bollen. Gulvitt var det bättre laget i första halvlek och hade samtliga målchanser som skapades, men fick inte till det hundraprocentigt i avslutningarna. Båda lagen klev av planen mållösa efter 45 spelade minuter.

Tre minuter in i andra halvlek hade Östers IF en bra möjlighet. Ett avslut från James Keene nära håll tvingade Viktor Noring till en kanonräddning nere vid stolproten. I 54:e minuten tog FFF ledningen! FFF vann bollen på offensiv planhalva tack vare fint presspel. Adam Bergmark Wiberg serverade sedan helt frie Edi Sylisufaj, som behärskat prickade in ledningsmålet. I 58:e minuten kvitterade dessvärre Östers IF genom ett jätteskott från Marc Rochester Sörensen. Bollen gick in vid krysset och var otagbart för Viktor Noring. Efter 62 minuter gjorde FFF ett dubbelbyte. Kalle Söderström och Linus Dahl kom in istället för Oliver Hintsa och Melker Nilsson. Fem minuter senare vann Linus Dahl bollen på offensiv planhalva. Han skaffade sig ett skottläge och provade lyckan, men avslutet gick rakt på Damir Mehic. I 73:e minuten tog hemmalaget ledningen.

FFF agerade passivt i boxen och James Keene kunde rulla in 2-1. Viktor Noring svarade för ett fint ingripande på ett närskott från Keene i 78:e minuten. FFF kastade in Lorik Ademi och Mahmut Özen i 83:e minuten för att försöka få till en kvittering. Linus Borgström och Christoffer Carlsson byttes ut. ÖIF prickade stolpen i 88:e minuten. I 92:a minuten ersatte Anton Wede Edi Sylisufaj. FFF fick inte in någon kvittering utan Östers IF vann med 2-1 i Växjö.

– Vi gjorde en bra första halvlek och var bra i 60 minuter. Sedan blev det lite som mot Gais, vi slutade spela när motståndarna gjorde mål och slog bort bollar i tid och otid. Jag är enormt besviken, säger Hasse Eklund.