Norrby IF
Falkenbergs FF stod för en stark insats borta mot AIK och var oerhört nära att vinna. En sen kvittering räddade en poäng till hemmalaget.

Hasse Eklund gjorde många förändringar i startelvan jämfört med matchen mot IK Sirius senast. Tobias Englund, Tobias Karlsson, Nsima Peter, John Chibuike, Lorik Ademi och Melker Nilsson fick chansen från start. Från minut ett agerade FFF som ett hårt arbetande lag. FFF hade en fin chans i 22:a minuten då John Chibuike sköt en frispark tätt utanför. I övrigt skapades inte mycket av värde i halvleken, som förblev mållös. AIK hade en boll inne, men målet dömdes bort då en klar hands från Henok Goitom föranledde ”målet”.

I början av andra halvlek hettade det till direkt. Redan efter två minuter hade FFF ett fint anfall som avslutade med att bollen styrdes i ribban. Direkt efter hade AIK också en boll i ramen. Efter 58 minuter gjorde FFF ett dubbelbyte. Christoffer Carlsson och Marcus Mathisen byttes in och Melker Nilsson och Lorik Ademi, som båda stått för fina arbetsinsatser, klev av. I 62:a minuten tog FFF ledningen efter ett mönsteranfall där bollen gick som på ett snöre. Tobias Englund stod för ett perfekt inlägg till Nsima Peter, som tog emot bollen och iskallt placerade in den bakom Budimir Janosevic.

Tyvärr tvingades Nsima Peter lämna planen några minuter senare efter att ha fått en tuff smäll. Edi Sylisufaj ersatte målskytten i 68:e minuten. Det dröjde inte länge innan inbytte Edi Sylisufaj fick ett jätteläge att göra 2-0. Avslutet träffade dock inte mål. Med kvarten kvar att spela bytte FFF in Anton Wede och Kalle Söderström istället för John Chibuike och Tibor Brink Joza. Därefter var det Marcus Mathisens tur att vara nära att måla. Hans distansskott tog på en AIK:are och gick precis utanför bortre stolpen. I 80:e minuten hade försvarsjätten Calle Johansson en nick efter en hörna som räddades av Janosevic.

När FFF inte lyckades punktera matchen kvitterade tyvärr AIK på stopptid. I 91:a minuten sköt Paulos Abraham in 1-1 sedan ett tappert kämpande FFF inte fått undan bollen från farligt territorium. Matchen slutade oavgjort, vilket inte riktigt speglar matchbilden då FFF var laget som skapade flest chanser och inte tillät AIK att skapa särskilt mycket. Men FFF tar med sig en fin insats och en bra poäng från Solna. Detta var första gången FFF tog poäng mot AIK på bortaplan i allsvenskan.

– Det känns oerhört tungt att inte få med sig alla tre poängen hem till Falkenberg. Grabbarna gjorde en storstilad insats och visade upp en härlig attityd. Synd att vi inte kunde punktera matchen med att göra 2-0 på de chanser vi skapade, men vi visade ändå upp en stabilitet som jag trodde skulle räcka till att spelarna skulle få alla tre poängen mot ett frustrerat AIK, säger huvudtränare Hasse Eklund.