Kristianstad FC
Falkenbergs FF tog tre mycket värdefulla poäng i toppstriden, när tabelltvåan Lunds BK slogs tillbaka med 2-0 inför 1 415 åskådare på Falcon Alkoholfri Arena. Linus Borgström gjorde sitt fjärde seriemål för säsongen och Oliver Hintsa, som kom in i paus, stod för ett mål och en assist.
– Fantastiskt skönt med tre poäng, säger huvudtränare Christoffer Andersson.

FFF var nära att få en drömstart. Redan efter cirka 20 sekunder fick Linus Borgström ett friläge, men då räddade Viktor Andersson. Det dröjde till 21:a minuten innan nästa gulvita målchans skapades. Då var det Rasmus Andersson som hade ett avslut som gick utanför. FFF hade svårt att få upp tempot och fick inte riktigt till press-spelet. Lunds BK hade förvisso en del boll, men skapade inte mycket att tala om.

FFF gjorde ett byte i paus. Oliver Hintsa gjorde comeback efter knäproblem. Han ersatte Leonardo Farah Shahin. I 47:e minuten var han inblandad i FFF:s viktiga 1-0-mål. Oliver Hintsa klackade snyggt fram bollen till Linus Borgström som prickade in det förlösande ledningsmålet med ett bra avslut. Glädjen gick att ta på i FFF-lägret. Lunds BK hade en boll i nät i nästa anfall, men ”målet” vinkades korrekt bort för offside. Gulvitt gick för ett 2-0-mål, men Lunds BK var inte lätta att få hål på. I 78:e minuten kom Oskar Christiansson och Gabriel Johansson in med ny energi. Fem minuter senare fick Noel Hansson hos gästerna rött kort för en tuff satsning. Ytterligare fem minuter senare gjorde FFF 2-0. Efter en omställning servade Oskar Christiansson Oliver Hintsa som placerade in bollen. FFF, som också bytte in Melker Larsson och Lucas Sibelius under slutminuterna, kunde sedan hålla undan och vinna toppmötet med 2-0. Det ska nämnas att ex-FFF:aren Erik Zetterberg hade ett ribbskott i 96:e minuten. Men närmare än så kom inte Lunds BK en reducering. Segern innebar att FFF nu endast är en poäng bakom Lunds BK i tabellen.

Christoffer Andersson är lättad efter segern.
– Det var tre poäng som vi behövde. Spelarna verkade lite tagna av stundens allvar. Vi hade ingen bra match utifrån bollbehandling, leverans av passningar och spelbarhet. En del gömde sig och ville kanske inte vara med på sättet som man önskat. Det som bra var att det blev bättre i andra halvlek. Vi hade många farliga omställningar på dem som vi hade kunnat göra betydligt bättre om vi hade haft en bättre passning in bakom. Den djupa bollen i luften slog vi antingen för skarpt eller för löst. När vi hade instickningsmöjligheter träffade vi deras backar istället för hålen, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– Vi mötte ett spelskickligt och bra Lund som gjorde det tufft för oss men vi hittade en väg fram och krigade oss genom matchen. Tre poäng var otroligt skönt givetvis men vi vet också att vi måste våga vara bättre med bollen och våga vara det lag som dominerar matchen, för det gjorde vi inte idag.
Hur viktigt var det att få in första målet direkt i andra?
– Det var jätteviktigt. Vi valde att göra bytet, Oliver mot ”Leo”. Oliver har tränat tre träningar i veckan. Jag tänkte att vi tog in honom som en ”super sub”, för att få in honom med hans speed. Vi valde att göra det i halvtid för att få ännu mer tryck bakom deras backlinje och i omställningslägena. Han var delaktig i båda målen. Oskar, som sätt fin ut de senaste två veckorna, kom in och påverkade matchen på ett positivt sätt med sin styrka. Han var också delaktig med en assist till andra målet. Att ta ledningen blev jätteviktigt. Med tanke på hur vi såg ut i passningsspelet i första halvlek hade det varit tungt att komma i underläge när vi inte riktigt levererat den fotboll som vi vill göra. Vi tar med oss tre poäng och jobbar vidare mot Vänersborg nästa vecka.
Vad säger du om det röda kortet?
– Det var en tuff tackling. Jag tycker att vi fick rätt många domslut emot oss, så det var ändå skönt att vi kunde få något med oss. Det verkade vara en tuff tackling, men jag har inte sett den i efterhand och kan inte säga om det var korrekt.
Nu är vi definitivt med i toppstriden?
– Ja, det är klart att vi är det. Oddevold har vunnit många matcher på övertid. Nu tycker jag att de har haft sitt medflyt. Förhoppningen är att vi kan leverera bättre prestationer och fotboll och ta våra trepoängare. Nu är det upp på hästen igen och öka prestationerna utifrån bättre bollbehandling.
Vilka spelare stack ut idag, tycker du?
– Vi höll nollan, vilket var otroligt skönt. Men det kändes hela tiden som att det var blandat till höger och vänster. Vi hamnade snett i ganska många situationer men i slutändan så rädde vi ut det och såg till att vi höll nollan intakt. Det var blandat idag. Det var inte jättemånga som leverera höga prestationer. Jag tycker att Oliver och Oskar kom in och gjorde skillnad. Melker Nilsson visade attityd, bollvinnaregenskaper och en stor arbetskapacitet. Men vi kan bättre, säger Christoffer Andersson.

Here we go!