Norrby IF
Falkenbergs FF segrade i derbyt på Övrevi. FFF vann med 2-1 inför 1561 åskådare. Målen stod Godwin Aguda och Taylor Silverholt för.

FFF tog tag i initiativet omgående. Godwin Aguda skickade in 1-0 efter förarbete av Tim Stålheden i tionde minuten. Strax före paus nickade Taylor Silverholt snyggt in 2-0, vilket gav FFF ett drömläge inför andra halvlek. Mohammad Alsalkhadi reducerade med ett drömskott i 63:e minuten. Det gav liv i matchen, men FFF höll ut och vann med 2-1. TIF tilläts inte skapa några större kvitteringschanser. Gulvitt bytte in Oliver Hintsa, Oskar Christiansson och Linus Dahl under slutkvarten och höll tätt bakåt. Tim Erlandsson var hur stabil som helst när FFF vann på nytt.

Christoffer Andersson var nöjd efteråt.
– Det var en krigarseger. Vi var kanske inte jättebra. Men att vi skulle göra två mål på fasta situationer som vi gjorde i första halvlek kanske jag inte hade trott. En hörnvariant vi tränat på gick hem i första läget och satte oss i vinnarläge. Taylor lirkade sedan in 2-0 hur fint som helst på en ytterzonsfrispark. Vi hade 2-0 i halvtid efter en helt okej första halvlek. De hade problem med sitt presspel, säger huvudtränaren och fortsätter:
– I andra halvlek hade vi något att förlora och skapade inte mycket. Vi hade inget vårdat passningsspel. Vi krigade men de kom in i matchen med sitt skott. Det var ett fint skott från ”Wille”-läge. De hade inget att förlora, vi hade tre poäng i bagaget och det blev en jobbig sista kvart. Men vi höll ut. Man vill ha de stabila segrarna med 3-0 och spela av matcherna, men så är det inte varje gång. Vi hade en stabil 2-0-ledning men de åt sig in i matchen på sitt sätt. De satte långa bollar, vann andrabollar och lassade in inlägg, men vi freder oss ganska bra. Tre poäng på kontot och en derbyseger var det viktigaste oss idag.

FFF sjönk lite i andra halvlek men kämpade alltså hem trepoängaren.
– Vi hade lite problem när vi var uppe och pressade i vissa lägen och blev rätt så långa, då blev det rätt stora avstånd. Helst vill man att alla är där uppe och har kontroll i djupled, men när vi blev tröttare kunde vi inte springa ihjäl oss där uppe och bli utdragna. Hellre då att vi håller uppe det och dödar ytorna. Det gick hem idag. Det var skönt. Vi gillar de stabila segrarna mer, men i ett derby så tar vi tre poäng alla dagar i veckan hur det än ser ut.
Gulvitt har nu 15 raka seriematcher utan förlust.
– Det är så jäkla gött. Grabbarna ska ha en stor eloge. De har en stor disciplin i det de gör. Det är det som har tagit oss hit, strukturen och disciplinen grabbarna har. De jobbar i 90 minuter plus tillägg och sliter skiten ur sig på träningsfältet under veckorna. Det är nyckeln.
Han vill inte lyfta fram någon särskilt spelare idag.
– Det var en lagseger, det kan inte bli något annat. Jag är glad för många spelare. Det var många vid sidan av som också gjorde det bra. Vi har teamet tillsammans som verkligen brinner för detta. Även om man är på bänken eller utanför så stöttar man och ger sig yttersta på träning och det är nyckeln i den här framgången, säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Taylor Silverholt – Robin Hofsö