Det blev en oerhört skön 1-0-seger och hållen nolla mot Oskarshamn efter att Robin Hofsö blivit matchhjälte från straffpunkten.

FFF inledde matchen piggt och skapade flera rejäla målchanser under första halvtimmen. Närmast var Wilhelm Ärlig som blev sopren i tolfte minuten efter framspelning från Godwin Aguda. Men Ärligs avslut prickade stolpen. Minuten innan hade Oskarshamn ett rungande ribbskott signerat Zakaria Sawo. Men det var FFF som hade flest chanser, men Gulvitt fick inte till det hundraprocentigt i avslutningarna och matchen var mållös i paus.

FFF tvingades till ett byte då Christoffer Carlsson haltade av precis före pausvilan. Han ersattes inför andra halvlek av Oskar Christiansson. 0-0 stod sig fram till 74:e minuten. Godwin Aguda revs ner i straffområdet och domare Ahmed Al-Kodri pekade på straffpunkten. Anton Agebjörn fick också syna domarens röda kort. Robin Hofsö stegade fram och sköt in bollen. FFF var i ledning! FFF, som bytte in Rasmus Fridolf istället för Wilhelm Ärlig i slutminuterna, hade sedan ett antal bra lägen att döda matchen med ett 2-0-mål. Men fler mål blev det inte. FFF vann med 1-0 och tog en mycket viktig seger hemma på Falcon Alkoholfri Arena!

Christoffer Andersson summerar insatsen:
– Vi spelade kanske inte glamourös fotboll men vi spelade in en del bollar bakom deras backlinje och hade ett antal målchanser. Det var några situationer i första halvlek som var lite oroväckande, men det blev bättre efter att vi fått till balansen i laget bättre. Det fanns sekvenser där vi kunde ha haft ett bättre passningsspel. Någonstans var det en jämn match och det vippade över till vår fördel i en situation där vi fick en straff och de en frilägesutvisning. Jag har inte sett situationen igen, men det var säkert korrekt, säger huvudtränaren och fortsätter:
– Det var en stor fördel för vår del och avgjorde matchen. Skönt att Robin Hofsö gick fram, tog ansvar och satte dit den. Vi skulle ha punkterat matchen ordentligt i slutet givetvis. Vi hade många stora lägen utöver målet. Jag hade gärna sett att vi gjorde något mål till men så är det just nu. Vi vann med 1-0 och det är vi supernöjda med.
Hur viktig var den här segern?
– Det är klart att segern var viktig. Vi hade två raka förluster och vi känns bra på hemmaplan. Nu har vi tre raka segrar på hemmaplan. Det ska vi absolut ta med oss och sedan skärpa till oss på bortaplan. Vi måste bli effektivare. Det är något vi absolut känner.
Tycker du att det var några spelare som stack ut idag?
– Det var en laginsats idag. Det var verkligen skönt att hålla nollan också. Tim gjorde en viktig räddning på ett närskott. Det var skönt att han fick hålla nollan och att det kändes stabilt, säger ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Linus Dahl – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Melker Nilsson – Robin Hofsö