Kristianstad FC
Falkenbergs FF slog tillbaka FC Rosengård med 1-0 efter mål av Remo Gotfredsen Grgic. Anton Andersson höll nollan på nytt.
– 1-0-segrar är fantastiskt sköna, säger Christoffer Andersson.

FFF ägde första halvlek i regnet. I 22:a minuten var FC Rosengård nära att göra självmål, men ribban räddade gästerna den gången. Elva minuter senare tog FFF ledningen efter ett riktigt mönsteranfall. Bollen gick som på ett snöre mellan Godwin Aguda, Oskar Lindberg och Linus Borgström innan Remo Gotfredsen Grgic som prickade in sitt sjunde seriemål för säsongen.
– Nu har jag gjort lika många seriemål som förra säsongen. Nu hoppas jag på sju till, säger han med ett leende, säger Remo Gotfredsen Grgic.
Gladast var han över segern.
– Det var skönt att vi vann med 1-0 och höll nollan, säger ”RGG”.

FFF ledde med 1-0 i paus och hade bud på fler mål i andra halvlek, även om FC Rosengård försvarade sig på ett bra sätt. I 86:e minuten avlossade inhopparen Rasmus Andersson en kanon som gick klockrent i ramen. Men det blev ändå aldrig särskilt nervöst. FFF, som också bytte in Lucas Sibelius, Melker Larsson och Pontus Carlsson i slutskedet av matchen, höll undan utan större problem.
– 1-0-segrar är fantastiskt sköna. Att hålla nollan och vinna på hemmaplan är alltid lika skönt men denna match kändes lite extra go, för vi mötte ett tufft Rosengård som har en del styrkor i sitt spel. Jag är otroligt glad över att vi lyckades hålla nollan och se så disciplinerade ut i försvarsspelet. Vi städade omställningar och hanterade inläggs-spel, sådant som de är duktiga på, säger Christoffer Andersson.

Målet var han såklart mycket belåten med.
– Målet var magiskt. Självklart hade man kanske önskat att vi lyckades dyrka upp deras rätt så disciplinerade försvarsspel fler gånger men jag tycker ändå att vi hade en del chanser som blev farliga. De far inte ofarliga heller men det avslut de fick var från lägen som var svårbemästrade. När det väl kom skott centralt var vi duktiga på att blocka dem.
Han tycker att Rasmus Anderssons träff var värd ett bättre öde.
– Det var en fin aktion där han drev in och fick till en riktig raket. Vi ville sätta målvakten under tryck, både på fasta situationer och via avslut.

En go seger för moralen?
– Verkligen. Det är en vecka som varit tuff, med en cupmatch. Vi har varit disciplinerade och noggranna och fullföljde veckan med en hemmaseger mot ett lag som är ett av de fem-sex bästa i serien. Jag tror definitivt att de kommer skrälla mot många lag och ha en hög placering så länge som de ser ut som de gör nu.

Vilka tycker du var bäst i laget idag?
– Det var en riktig laginsats. Sedan kan man aldrig blunda för Melker Nilssons jobb och hur mycket han städar. Både han och ”Stoffe” stod mycket rätt centralt. Backlinjen skötte sig utmärkt också. Anton var stabil också och gjorde rätt saker i rätt moment. Det blev inga stora räddningar, men han gjorde allt som var viktigt klockrent. Vi såg ut som ett lag som fungerar bra tillsammans. Det är det som sticker ut mest, säger Christoffer Andersson.