Kristianstad FC
Remo Gotfredsen Grgic gjorde sitt sjätte mål för säsongen. Det räckte dock inte till tre poäng då Ljungskile SK kvitterade med en kalasträff i andra halvlek.

I första halvlek böljade det fram och tillbaka. Planen var inget vidare vilket försvårade bollbehandlingen avsevärt. Det ledde till att många konstiga situationer uppstod på planen. Men vi fick se ett antal målchanser. Tidigt fick Leonardo Farah Shahin ett friläge framför mål men fick inte ordning på avslutet. I 30:e minuten vann FFF bollen högt och Godwin Aguda fick så gott som öppet mål men sköt utanför. Tre minuter senare var det LSK:s tur att missa ett liknande jätteläge. Direkt efter tog FFF ledningen. Remo Gotfredsen Grgic fick ett inspel från Melker Larsson och tryckte dit bollen i bortre hörnet. FFF var i ledning med 1-0 efter 45 spelade minuter.

FFF startade inte andra halvlek på ett bra sätt. Efter en oturlig snedträff från Noel Hansson kunde Muhammad Abdallah Hussain dundra in 1-1 på volley. FFF bytte först in Linus Borgström och sedan Rasmus Andersson och Pontus Carlsson för att få in ny energi och bättre fart på anfallsspelet. Båda dessa herrar fick chansen att avgöra men det ville sig inte för FFF, som också bytte in Isaac Shears och Melwin Kocanovic i slutminuterna. Det ska nämnas att LSK hade en stor möjlighet i 81:a minuten då Anton Andersson tippade en frispark från John Thomas Kamara i stolpen. Lagen delade på poängen i Ljungskile i afton.

– Det var en match som inte höll någon vidare kvalité överhuvudtaget. Vi slet med bollaktioner, underlaget och uppbyggnadsspelet utifrån att vi gav bort konstigheter. Det märktes att det var svårspelet men det är ingen ursäkt. Det var oklippt och väldigt halt och många slumpmässiga situationer. Det får man leva med i den här serien. Vi ska ändå kunna göra det bättre. Vi tränade på dåliga gräsplaner tidigt i våras och vet om hur det påverkar en. Man ska ta seden dit man kommer och se till att man ändå är bättre än motståndaren och det tycker jag inte att vi lyckades med, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– De var få perioder i matchen där vi hade kontrollen som vi vill ha. Oftast stökade det med olika tekniska fel eller felpass. Vi hade en 1-0-ledning men det kunde ha svängt åt båda hållen i den här matchen. De hade grejer i slutet och vi hade några lägen med Pontus och Rasmus framförallt som hade några hyfsat vassa lägen. Det kunde ha gett oss en seger men det hade helt ärligt inte varit så förtjänt. Det blev 1-1 i en svårspelad bortamatch men jag är självklart besviken.

Han ger Anton Andersson cred för den viktiga frisparksräddningen.
– Det var en bra frispark och en bra räddning. Det var skarpt av Anton att vara på hugget där.
Positivt är också att Remo Gotfredsen Grgic målade på nytt.
– Absolut, Remo är skarp där. Men vi blandade och gav för mycket i det offensiva. Oskar var den som var skarpare än övriga i aktionerna. Vi försökte få in kraft. Rasmus kom in och rörde sig bra och fick sina lägen. Pontus hade ett jätteläge efter en supertouch från Nils. Summa summarum är det en besvikelse. En poäng är inte helt världen någon gång under en säsong men vi vill sudda ut sådant och försöka hålla prestationerna högre än idag, säger ”Chrisse”.