Torslanda IK
Under lördagseftermiddagen spelade FFF, som hade ett rekordungt lag i andra halvlek, 1-1 mot Onsala BK i årets första match. Nyförvärvet Noel Hansson debuterade och det med besked.
– Debuten kändes helt okej. Nästa gång blir det vinst, säger 23-åringen, som också fick beröm av huvudtränare Christoffer Andersson.

FFF var det bättre laget i första halvlek och skapade ett flertal farliga lägen utan att lyckas få in bollen. Bland annat hade Leonardo Farah Shahin och Oskar Christiansson varsitt friläge. Första halvlek förblev mållös. Men direkt i andra halvlek tog FFF ledningen efter ett mönsteranfall. Rasmus Andersson serverade Remo Gotfredsen Grgic i boxen och Remo sköt distinkt in 1-0 vid bortre stolpen. FFF hade bud på fler mål, men lyckades inte göra ett andra mål. Gulvitt bytte in sju P19-spelare i andra halvlek och till slut lyckades FFF inte stå emot. Onsala BK kvitterade efter en tilltrasslad situation i straffområdet. 1-1 blev också slutresultatet.
– Det var en match som vi hade i första halvlek. Vi vet att de är ett ganska bollskickliga lag. Vi bjöd på en målchans genom att vi tappade i speluppbyggnaden. Annars hade vi fyra-fem stora chanser och några kom till utifrån bra prestationer. I början var vi lite för passiva. Vi måste ligga i rätt positioner och fullfölja pressen. Det gjorde vi i mitten av första halvlek, vilket ledde till att vi också fick bollvinster på offensiv planhalva som ledde till stora chanser. Det var bra, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Matchen handlade mycket om att komma igång med relationer. Vi fick se Noels passningsfot vid flera tillfällen. Han satte bra krossbollar och uppspel. De som varit med hela resan ser starka ut och är i fysiskt god form. Det bådar gott. Sedan var det några spelare som slet lite med bollbehandlingen. De behöver hitta tajmingen i det, att skydda bollen och undvika bolltapp i dueller när vi har bollen. Men vi skapade chanser för att göra ytterligare något mål i första. Det var absolut okej till stora delar.

Han tycker att det blev tunt i slutet när FFF fick göra många byten, samtidigt som det var en nyttig erfarenhet för P19-spelarna.
– De unga fick kriga på men de har knappt varit med i vår verksamhet och flera hade inte gjort en enda träning med oss. Vi ville inte att några spelare skulle bränna sig i 90 minuter i första matchen. Vi är tunna redan nu och valde att ge dessa spelare chansen att spela de sista 20 minuterna. Det blev lite mycket att sätta in sju P19-spelare nästan på samma gång, samtidigt som vi hade Melwin och Vincent som inte gjort många A-lagsminuter.
– 1-1 kom till efter lite stök i straffområdet. Anton fick göra några jättefina räddningar. Vi höll undan och fick 1-1, så det var fine. Jag vill vinna varje match. Vi vill bygga upp en cynism i vårt spel. När man ska ta en frispark så gör man det och i kritiska situationer uppstår ska man verkligen fullfölja fullt ut. Att vinna matcher är en viktig del av en försäsong, även om man vill se att relationer och spelvägar och allt sådant sitter. Målsättningen vi hade var att vinna, men nu blev det inte så. Fram tills drygt 70 minuter hade vi 1-0 med bud på fler mål, så det var helt okej.

Remos mål var snyggt?
– Ja, vi pratade lite i halvtid om att vi saknade lite attackvilja. När vi väl kommer runt med Linus Borgström på banken vill jag se tydligare löp in i straffområdet. Remo visade tydligt i den situation när Rasmus kom runt på kanten. Man såg tidigt att Remo tog löpningen diagonalt för att komma in i rätt yta för att få läget som han fick. Det var ett väl avvägt skott vid bortre stolpen.
Noels debut såg lovande ut?
– Ja, det tycker jag. Han fick 45 minuter och visade att han är en bra mittback. Han visade att han är väldigt trygg med bollen, rejäl och tuff i duellspel och att han är en bra huvudspelare. Det funkade bra. Skönt att ha med honom direkt och att han är inne i spelet direkt, säger Christoffer Andersson.