Torslanda IK
Klockan 12.45 imorgon är det dags för årets första match. Nykomlingen Onsala BK står för motståndet på Kristineslätt.

– Det är kul att matcherna kommer igång här. Vi ser fram emot den. Sen är vi ganska få just nu. Vi får möjlighet att ge juniorer speltid i andra halvlek. Många A-lagsspelare ser starka ut och x antal spelare klarar att spela upp mot 70 minuter redan nu, för de kom tillbaka starka från vinterledigheten och har tränat på bra i tre veckor. Att vi har varit få på träningarna har inneburit att vi inte kunnat göra tillräckligt mycket på stora ytor. Vi har ändå försökt göra olika moment och hitta rätt på stora ytor. Det kommer ta sin tid för spelarna men det är gott om matcher i februari. Där får vi möjlighet att träna på större moment som vi inte kunnat göra riktigt än, säger Christoffer Andersson och tillägger:
– När man spelar match vill man göra det på bästa sätt. Det hoppas jag att vi kan göra nu. Jag har förståelse för att tajmingen inte är på plats än, men ju mer man kan få på plats direkt desto bättre. Det hoppas jag få se.

Vad känner du till om Onsala BK?
– Vi mötte dem förra året och hade koll på dem inför matchen i DM. Jag vet inte hur de ser ut nu, men det är en bra första match. De kommer säkerligen rotera en hel del spelare. Det handlar om att göra minuter med kvalité och komma in i de stora ytorna. Och att få en känsla av att spela match igen och bygga upp någonting. Tiden finns men jag skulle vilja se att de som är redo och redan sett fina ut tar för sig och visar att de är långt framme i sin fysiska utveckling. Sedan handlar det om att hitta tajming.

Nyförvärvet från Lunds BK, Noel Hansson, kommer debutera och starta matchen.
– Noel har sett bra ut. Han är en brytningsstark och passningsskicklig spelare. Han behöver lära sig lite till om hur vi jobbar rent defensivt. Det har vi jobbat ganska mycket med, så han har fått en bra dos av kunskap redan. Sedan har han spelat i en fembackslinje den sista tiden, även om han har spelat i en fyrbackslinje i Malmö. Det är lite skillnader i vissa grejer om hur man agerar i en fyrbackslinje. De måste vi få in i hans DNA. Vi har tänkt att han ska spela 45 minuter och byta med Tim Stålheden.
Nyförvärvet från Tvååkers IF, Nils Bertilsson, medverkar däremot inte.
– Han fick vadproblem under sista träningen med Tvååker innan jul. Om någon vecka är han på banan. Han har kört löpning och varit ute på plan och kört med Mårten. Han är inte riktigt 100 än, så denna match får han avstå.
”Stoffe” Carlsson fick småproblem i måndags och står över. William Borgryd har haft problem med en ljumske, och medverkar inte. Gustav Lillienberg närmar sig full träning, men är inte redo för match ännu. Godwin Aguda anländer på söndag. Edvin Christiansson är inte redo för spel i nuläget. Övriga A-lagsspelare deltar. Sju spelare från P19-laget kommer att vara med.

”Chrisse” är nöjd över att få in Isaac Shears, som gör sin första träning på måndag, i truppen.
– Det känns bra att få in Isaac. Vi behöver spets där framme. Vi får en spelare som är djupledsgående, har bra driv i steget och rejäl och tuff i närkampsspelet. Han gjorde åtta mål förra året i ett lag som spelade en annan typ av fotboll. Han såg fin ut i kombinationsspelet när han tränade med oss och hans egenskaper känns intressanta. Han jobbar hårt och är jobbig att möta. Han är en spelare som kan attackera i boxen och har killer-instinkt framför mål. Det ska bli jättekul att få in och få igång honom, säger huvudtränaren.

FFF:s startelva:
Anton Andersson