Varbergs Bois var i förarsätet efter första halvlek och ledde med 1-0 i paus. Men FFF stod för en stark andra halvlek och fick in en kvittering genom Sewen Emilov i 85:e minuten. FFF hade dessförinnan skapat flera fina kvitteringschanser så målet var inte på något sätt orättvist. 1-1 slutade också matchen mot laget som ifjol kvalade sig kvar i allsvenskan.

Efter en jämn matchinledning fick Varbergs Bois straff i femte minuten sedan domare Per Melin bedömt att Anton Andersson var för hård i sin satsning i samband med en räddning. Men Varbergs Bois var inte kliniska från elva meter utan Assad Al Hamlawis skott tog i ribban. Samme Al Hamlawi nickade en bit över ribban efter drygt tio minuters spel. I 13:e minuten fick Godwin Aguda en halvchans sedan han vunnit en duell till höger och tagit sig in i straffområdet, men avslutet blev ett mellanting mellan skott och passning och Fredrik Andersson kunde rädda komfortabelt. Efter 23 minuter gav Eliton Junior Varbergs Bois ledningen på frispark. Det kan dock diskuteras om det borde blivit frispark också då domaren först gav hemmalaget fördel av att skjuta. I 32:a minuten fick FFF en frispark strax utanför straffområdet. Leonardo Farah Shahin provade lyckan men Fredrik Andersson kunde rädda och sedan fånga sin egen retur. Strax före paus fick FFF dubbla lägen att kvittera efter en hörna. Varbergs Bois ledde med 1-0 efter 45 spelade minuter. FFF stod upp bra och var alltså ytterst nära att kvittera precis innan pausvilan.

FFF gjorde en drös byten inför andra halvlek. Bröderna Oliver och Elliot Hintsa, Melker Nilsson, Wilhelm Ärlig, Tim Stålheden (som tog över kaptensbindeln från Tobias Karlsson), Gabriel Johansson och Gustav Lillienberg kom alla in. Endast Linus Borgström, Melker Larsson, Lucas Sibelius och Remo Gotfredsen Grgic startade även andra halvlek. Den sistnämnde fick ett fint kvitteringsläge efter en bjudning av Bois målvakt David Olsson men krutade då bollen utanför högra stolpen. En kvart in i andra halvlek stod Gustav Lillienberg för ett fint ingripande när han tippade ett skott över ribban. Efter 64 minuter nådde Melker Larsson högst på en frispark, men nicken gick dessvärre rakt på David Olsson i målet. I 67:e minuten gjorde FFF ytterligare fyra byten. Rasmus Fridolf, Sewen Emilov, William Borgryd och Edvin Christiansson byttes in. Med knappt 20 minuter kvar fick FFF dubbla frilägen. Oliver Hintsa blev helt fri men då räddade David Olsson. Sedan gick bollen till Rasmus Fridolf. Men då fick Olsson en hand på bollen och räddade till hörna. Det är svårt att komma mycket närmre en kvittering. I 74:e minuten nickade Varbergs Bois-spelaren Vilmer Rönnberg i översidan av ribban. Med fem minuter kvar av matchen kom till slut FFF:s efterlängtade kvittering. Efter en snabb omställning fick Sewen Emilov bollen av Oliver Hintsa. Emilov dunkade sedan in den bakom David Olsson. Två minuter senare fick Elliot Hintsa ett läge att avgöra matchen men bollen smet då utanför stolpen. Årets första match slutade 1-1, efter en andra halvlek som lovar gott inför fortsättningen.

– Jag tycker att vi började lite svagt under de första 15 minuterna men sen kom vi in i det mer och mer. Vi kunde även ha vunnit matchen, säger Sewen Emilov.
Han är såklart belåten med sitt mål.
– Vi ställde om. Jag och Oliver sprang framåt. Sen fick jag en bra pass av Oliver och sen var det bara att skjuta. Det kändes bra. Det var skönt att göra mål i första träningsmatchen. Jag hoppas att jag kan visa mig i år, säger 19-åringen.
Vad betyder 1-1 mot ett allsvenskt lag för lagets självförtroende?
– Det var första träningsmatchen, men det är klart att vi har tydliga mål i år. Det är bara att kämpa vidare, säger Sewen Emilov.

Så startade FFF:
Anton Andersson – Linus Borgström, Melker Larsson, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Christoffer Carlsson – Sewen Emilov, Godwin Aguda, Remo Gotfredsen Grgic – Leonardo Farah Shahin