Den första kvalmatchen mellan Falkenbergs FF och Östersunds FK slutade 1-1 sedan FFF kommit tillbaka från ett tidigt underläge och kvitterat genom Godwin Aguda. Söndagens match kommer avgöra allt.

FFF inledde lite försiktigt och fick en tuff start. Efter fem minuter slog Erick Brendon ett inlägg från vänsterkanten som gick förbi alla och letade sig in i mål. Efter en lite avvaktande start tog FFF tag i det mer och mer och jobbade sig in i matchen. Det skulle resultera i en kvittering. I 40:e minuten slog Melker Nilsson en djupledsboll mot Godwin Aguda. Motståndaren missbedömde bollen och Aguda blev helt fri. 24-åringen gjorde inget misstag utan satte dit kvitteringen. 1-1 var också ställningen i paus.

I början av andra halvlek fick Robin Hofsö ett läge, men då kom målvakten Andrew Mills ut och avvärjde. I 68:e minuten gjorde FFF sitt första byte i matchen. Taylor Silverholt bytte då av Wilhelm Ärlig. Sju minuter senare ersatte Lucas Sibelius Melker Nilsson. Andra halvlek blev en hackig historia. ÖFK gjorde allt för att få tiden att gå och det blev dessutom ett längre uppehåll på grund av den assisterande domaren skadat sig. I slutändan var det FFF som var närmast ett segermål. I 83:e minuten laddade Robin Hofsö bössan och drog iväg ett skott som smet utanför högra stolpen. Det enda ÖFK egentligen åstadkom i chansväg i andra halvlek var ett pressat skott från Simon Kroon som inte träffade mål. Matchen, som sågs av 3177 åskådare, slutade oavgjort, 1-1.

– Det var en tillknäppt tillställning. Jag tycker inte att vi riktigt fick till vårt spel som vi önskade. Vi var lite tagna av stundens allvar i början av första halvlek. Vi hade lite för många tekniska misstag. Vi kom in i matchen bättre och gjorde målet. Sen var det en andra halvlek som var väldigt hackig, med avbrott. Det blev inget flöde i spelet. Ju längre halvleken gick desto mer märkte man att de var ganska nöjda med resultatet vilket gjorde att det tog ännu längre tid och det var svårt att få snurr på det, säger Christoffer Andersson.
Han tycker att FFF kan bättre.
– Vi har en växel till att lägga i. Vi fick inte till det fullt ut idag. Vi ställde inte så många frågor som vi ville. Vi kunde löst uppbyggnadsspelet bättre för att ställa ännu tuffare frågor till dem. Sen var de lite markeringsinriktade på kanterna vilket gjorde att de landade i en sexbackslinje ganska ofta. Vi fick inte tillräckligt många bra anfall där vi löste knutarna tillräckligt väl. Det finns förbättringspotential. Alla känner att vi har en växel till. Nu handlar det bara om att ladda batterier, rehaba och se till att gå igenom matchen och se vad vi kan göra bättre.  Sen ska vi komma upp till Östersund med stort självförtroende och mycket energi och ge dem en riktigt tuff match där uppe, med högre kvalité, säger ”Chrisse”.

Han är inte nöjd med målet FFF släppte in.
– Det var inget roligt mål. Det var ett inlägg, det blev ingen duell och så gled den in vid bortre stolpen. Annars tycker jag inte att de skapade speciellt mycket. Vi skapade kanske inte jättemycket heller utan det var ganska tillknäppt. Det var två lag som verkligen kände på varandra, utifrån min smak kände vi lite för mycket. Vi försökte absolut, men med tanke på hur hackigt det var i andra halvlek fick vi inte riktigt den snurren som vi ville ha på det. Vi hade velat skapa mer.
Söndagens match i Jämtland kommer avgöra allt.
– Det står 1-1, matchen lever och det är 90 minuter kvar. Det är vidöppet, så allt kan hända i den sista matchen. Vi ska verkligen ge det chansen genom att komma optimistiska dit och leverera det vi vet att vi kan göra.

Han gladdes över Godwin Agudas viktiga kvitteringsmål.
– Han gör en bra match igen, Aguda. Han gör det mesta med kvalité. Han jobbar och sliter och pressar och är aktiv i det offensiva spelet. Han fick läget och var klinisk. Det var skitkul för laget att vi fick det målet i första halvlek.
Vilka tycker du var bäst idag?
– ”Stoffe” gjorde en bra match och Melker så länge han orkade. Jag tycker att Oliver såg pigg ut, han springer mycket och har varit väldigt aktiv i många matcher. Aguda var bra givetvis. Backlinjen skötte sig bra. Adam, Borgström, Tim och ”Tobbe” var stabila. Men alla spelare prickade inte sin högstanivå. Det har de möjlighet att göra i nästa match. Det finns mer att ge, avslutar Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Nadeem Omar – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Melker Nilsson, Christoffer Carlsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö