Ariana FC
Falkenbergs FF ledde länge mot Gais men fick till slut se sig besegrat efter ett sent segermål från Göteborgslagets sida. Det fanns dock flera glädjeämnen, som exempelvis Oliver Hintsas fina fullträff och Linus Borgströms prestation som mittback.

FFF började bra och tog också ledningen efter en kvart efter en tjusig balja av Oliver Hintsa. Lucas Sibelius spelade in bollen till Oliver, som vände upp och dundrade in bollen i nät. FFF var finurliga offensivt och hade bra koll på Gais defensivt. Båda lagen hade målchanser, men Oliver Hintsas vackra mål blev halvlekens enda. Oliver tvingades kliva av med en känning efter 40 minuter och ersattes av Remo Gotfredsen Grgic. I andra halvlek gjorde båda lagen många byten. FFF bytte in alla avbytare utom målvakten Gustav Lillienberg. I 52:a minuten var Leonardo Farah Shahin väldigt nära att göra 2-0. Han blev helt fri men rullade bollen utanför. Istället kunde Gais komma tillbaka och kvittera med en nick som gick in via stolpen efter ett bra inlägg från vänster. 1-1 stod sig fram tills det var mindre än tio minuter kvar. Då nickade Mervan Celik in 2-1, som också visade sig bli segermålet. Utöver ”Leos” jättechans hade Melker Larsson hade ett finfint läge att göra mål i andra halvlek. Han fick bollen till skänks, men lyckades inte trycka in den.

– Vi var starka till en början. Vi mötte ett bra Gais som vunnit nästan allt på sin försäsong, precis som vi. De fortsatte sitt spel från förra året. Jag tycker att vi stod upp väldigt bra och gjorde en bra första halvlek. Vi ledde rättvist med 1-0. Det var verkligen ett fint mål som Oliver gjorde. En vänsterdoja på uppstuds upp i nättaket. Det var fint. Det vi gick på pumpen på i den här matchen var bredden. De gjorde många byten i paus och det rullade på i andra. Vi hade fem spelare vi kunde byta in och tröttheten blev ganska markant. De har en bredare trupp, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi har absolut ungdomlig entusiasm som kom in, men få av dem är färdiga seniorspelare. Alla de satte in var seniorspelare. Där har vi en skillnad. Det är jättebra läropengar men det blev lite för mycket när alla var inne samtidigt. De krigade och slet, men sett till hur många närkamper och 50-50-situationer vi gick vinnande ur hade våra unga spelare det tuffare. Det blev en skillnad i att skapa momentum. När vi var inne på deras planhalva kunde vi driva spelet, men för att kunna ta sig in och skapa tryck måste man vinna dueller, kanske felvända. Det gjorde vi för sällan.

”Leo” var nära att göra 2-0!?
– Ja, vi hade några mer lägen. Melker Larsson hade något och Remo Gotfredsen Grgic var igenom lite halvt även om det var en svår situation. De fick tryck i andra och vi hade ett småväxt lag i den här matchen vilket ledde till ett inläggsmål och ett mål på en fast situation. Där kunde vi inte matcha dem. Annars gjorde vi en gedigen insats utifrån försvarsspel, våra principer och en ny backlinje som gjorde det väldigt bra. Linus Borgström hade inga problem som mittback. Tim satte fina passningar och Melker Larsson gjorde en bra match. Adam var stabil som vanligt. ”Stoffe” och Melker gjorde det stabilt som innermittfältare. Sen hade jag kanske velat se lite mer där framme, både vad gäller att läsa spelet och duellspelet. Vi hade kanske kunnat få ytterligare en nivå i det offensiva spelet.
Fick du annars de svar som du ville ha?
– Ja, men absolut. Vi anade att Adam inte skulle kunna spela hela matchen då han inte hade tränat alla träningar i veckan, så Melker fick köra vänsterback lite. Borgström ville jag testa som mittback utifrån hans följsamhet och hur stabil han är. Jag var ganska säker på att det inte skulle bli några bekymmer och det fick jag svar på. Lucas fick testa en ny roll och gjorde det bra stundtals. Han behöver också bli mer seniorspelare i vissa situationer. Han hade en liten trötthet i kroppen då han har spelat ganska mycket under hela försäsongen. Det är absolut naturligt att det kan komma. Nu ska vi slicka såren. Att det kom en förlust är inga problem. Någonstans kan det kännas lite skönt att vi nu kan bygga en ny svit när säsongen drar igång. Vi är redo och flera spelare kommer tillbaka till träning nästa vecka. Nu ska vi se till att vara knivskarpa till premiären, säger ”Chrisse”.
Det är inte någon fara med Oliver Hintsa.
– Oliver fick en känning. Det började dra lite mer men inget har gått sönder. Det var en försiktighetsåtgärd, lugnar Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Anton Andersson – Melker Larsson, Linus Borgström, Tim Stålheden, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Oliver Hintsa, Godwin Aguda, Lucas Sibelius – Leonardo Farah Shahin

Inhoppare: Remo Gotfredsen Grgic, Rasmus Fridolf, Elliot Hintsa, Edvin Christiansson, Sewen Emilov