Falkenbergs FF slog tillbaka BK Astrio med 2-0 på Kristineslätt. Målen stod Godwin Aguda och Adam Ekenhard för. 17-åringen kallades in tätt inpå samling och svarade för ett riktigt fint mål direkt i A-lagsdebuten.

FFF tog tag i taktpinnen direkt från start och började komma i anfallsvåg efter anfallsvåg. Oliver Hintsa var ett ständigt hot mot BK Astrios backlinje. Hintsa flög fram i omställningarna, men det ville sig inte riktigt i avsluten. Efter en kvart skickade Oskar Christiansson in bollen, men målet dömdes bort för offside. Efter 20 minuter stack BK Astrio emellan med en bra målchans, egentligen deras enda i matchen. Gustav Lillienberg sträckte ut och svarade för en fin enhandsräddning. Sedan tog FFF till slut ledningen. Godwin Aguda fick bollen av Lucas Sibelius innan han sköt ett skott som räddades. Aguda tog sedan till vara på returen och rakade in bollen. Fler mål blev det inte i första halvlek, trots att FFF nog borde ha gjort fler.

FFF bytte in samtliga nio på bänken förutom Anton Andersson i andra halvlek. En av dessa var 17-årige junioren Adam Ekenhard, som direkt smällde på i närkamperna och tog för sig i spelet. I andra halvlek blev det böljande spel. BK Astrio skapade inget av värde och FFF fick det lite tuffare att skapa chanser offensivt. Rasmus Fridolf hade dock ett rungande skott som gick straff över. I matchens slutminut stal Adam Ekenhard showen. Han fick tag i bollen och avlossade ett underbart skott som gick in i krysset. 2-0 slutade också matchen. Ingen dålig debut för en 17-åring som blev inkallad sent till matchtruppen.
– Jag blev inkallad någon timme innan matchstart. Det var kul att komma in och få vara med lite. Jag var lite nervös då det var debut. Det var en bra möjlighet, så det var bara att göra sitt bästa, säger Adam Ekenhard.
Målet är han mycket belåten med.
– Ja, gud, den satt bra. Det var skönt. Jag tog emot den och fick en bra träff.
Vad har du för mål framöver?
– Jag hoppas få vara med lite runt A-laget framöver också. Det är bara att fortsätta så här, säger Adam Ekenhard, som efteråt kramades om av jublande glada kompisar.
Det märktes på Adam att han var rörd efter sin fina debut. Då får man njuta!

Christoffer Andersson ger beröm till debutanten.
– Kul för Adam att få vinna boll centralt och knorra upp den i bortre krysset. Mål direkt är roligt för honom. Det var ett bra avslut på matchen. Den satt limmad i klykan. Jag har några sådana på cv:t, säger ”Chrisse” med ett leende.
Han summerar lagets insats enligt följande:
– Det var en speciell match mot ett BK Astrio som spelade ett spel som jag nog aldrig riktigt har sett tidigare. De överbelastade extremt med många spelare i ytterzonerna och sedan var det kortpassning efter kortpassning. Det var lite frustrerat hos oss ibland. Sen kan jag tycka att vi med boll borde kunnat göra betydligt fler bra aktioner. Vi skapade många lägen där vi spelade oss igenom deras press och fick hav av ytor, men sen var ändå inte kvalitén så bra så att man är nöjd. En speciell match och ett bollinnehav som vi inte riktigt kunde mäkta med, men vi kände aldrig heller att de var riktigt farliga. De spelade i ytterzonerna och kom inte mycket längre fram än så. Vi vill bli tryggare med bollen. De satte en hejdlös press när vi fick bollen. Ytorna fanns där men vi var lite för slarviga för att utnyttja det fullt ut. Ändå skapade vi tillräckligt många lägen för att göra fler mål. Utifrån bollbehandling är det några spelare som jag tycker gjorde det väldigt bra. Melker Nilsson och Edvin Christiansson visade att de med rörlighet och bra spelförståelse kan lösa alla situationer som dyker upp, säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Gustav Lillienberg – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, William Borgryd – Lucas Sibelius, Christoffer Carlsson – Elliot Hintsa, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Oskar Christiansson

Inhoppare:
Adam Ekenhard, Gabriel Johansson, Melker Larsson, Adam Eriksson, Edvin Christiansson, Melker Nilsson, Rasmus Fridolf och Leonardo Farah Shahin.

Text & foto: Eric Nilsson