Norrby IF
Falkenbergs FF besegrade FC Trollhättan med 2-0 efter en gedigen insats där FFF hade bra kontroll på händelserna. Godwin Aguda och Wilhelm Ärlig stod för målen och FFF är nu uppe i 22 raka seriematcher utan förlust. Vinsten innebär också att FFF har ett jättebra läge för att knipa kvalplatsen.

Efter en lite böljande inledning tog FFF tag i spelet rejält. I 23:e minuten skickade Godwin Aguda in 1-0, hans elfte mål för säsongen. Han fick bollen av Melker Nilsson, rundade försvaret och målvakten och prickade sedan in 1-0. Ett riktigt klassmål. Wilhelm Ärlig fick ett jätteläge i 28:e minuten, serverad av Oliver Hintsa, men skottet täcktes i sista stund. I 41:a minuten var Godwin Aguda nära att göra 2-0, men försvaret hann emellan. Två minuter senare sköt Oliver Hintsa tätt utanför. FFF hade bud på fler mål, men det stannade vid 1-0 i paus.

I 64:e minuten utökade FFF ledningen till 2-0. Robin Hofsö slog in bollen till Oliver Hintsa, som i sin tur bröstade ned bollen till Wilhelm Ärlig. Yttern klippte till direkt och 2-0 var ett faktum. Ärlig är nu uppe i 13 fullträffar och toppar den interna skytteligan. I 70:e minuten träffade FC Trollhättan stolpen efter en märklig situation. Men i övrigt skapade de inte mycket. FFF, som bytte in Taylor Silverholt, Linus Dahl, Lucas Sibelius och Sewen Emilov under andra halvlek, kunde ro hem en komfortabel 2-0-seger mot tabellfyran.

– En fantastisk insats, tycker jag. Vi mötte ett tufft lag och visste att de hade kvalité. Långa stunder spelade vi väldigt bra fotboll. De kom upp och slog en del inlägg, men vi försvarade oss allt som oftast bra. De hade några skott och någon boll i stolpen efter en konstig situation, annars hade vi bra kontroll på dem. Offensivt kunde vi gjort fler mål. Vi hade många bra situationer där vi spelade bra fotboll. Vi hade bra kontroll rakt igenom, säger Christoffer Andersson.
Hur viktigt var det att få 1-0-målet så pass tidigt?
– Självklart viktigt, som alltid. Det svängde lite i början. Ju längre halvleken gick så blev vi bättre och bättre och skapade mer och mer. Det kunde ha blivit 2-0 i första halvlek också.
2-0-målet måste suttit skönt?
– Absolut. 1-0 är en liten marginal. Vi skötte det väldigt bra. En riktigt skön seger för grabbarna och föreningen.
Nu har vi ett bra utgångsläge!?
– Det har vi. Det är två matcher kvar och racet lever i allra högsta grad. Vi ska njuta och analysera segern och sen är det Torn borta, en tuff match. Vi går för att göra en bra insats och vinna även den. Det är härligt när det är viktiga matcher i slutet. Många av våra spelare är unga och får lära sig av att vara i den här situationen. Det är bara att njuta av det här.
Det var Nadeem Omars första nolla från start!
– Skönt så in i bomben. Hela laget gjorde ett gediget arbete både offensivt och defensivt. Vi höll ihop det och hjälpte varandra. Det bäddade för en nolla för honom, det var skönt.
Vilka spelare vill du lyfta fram idag?
– Det var många som var jättebra. Kul att se Oliver Hintsa, som var väldigt pigg och aktiv. Han gjorde en väldigt bra match när han fick starta igen. Vi var stabila där bak. ”Gabbe” Johansson kom in och skötte sina uppgifter perfekt. Det var kul att se de som inte spelat lika mycket på sistone komma in och göra avtryck direkt och hjälpa laget på bästa sätt. Det gör mig extra glad.
Njuta idag och sen är det fokus på Torn?
– Absolut. Vi är lediga imorgon. Från och med tisdag går vi in i Torn-dimman! säger ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Nadeem Omar – Gabriel Johansson, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö