Norrby IF
Idag är det 20 år sedan den legendariska ”Snömatchen”. Falkenbergarna gick man ur huse för att skotta rent ett snötäckt Falkenbergs IP. Planen blev spelbar och FFF besegrade FC Trollhättan efter en jätterysare och tog steget upp i superettan för första gången.

19 oktober 2002 är en dag som ingen FFF:are som var med då kommer att glömma. FC Trollhättan hade värvat ihop ett ”superlag” och var storfavoriter i kvalet till superettan. FFF gillade rollen som underdog. Gulvitt hade det tufft i den första kvalmatchen uppe i Trollhättan men föll ”bara” med 2-3 efter ett viljemål av Magnus Sundqvist och ett drömmål av Daniel Alexandersson. Bortamålen skulle visa sig bli värdefulla. Men det var länge osäkert om det skulle bli något spel i returen. När spelarna vaknade upp under matchdagen var Falkenberg helt snötäckt. I hopp om att få planen spelbar gick ordförande Lars-Eric Nilsson ut i radio och uppmanade falkenbergarna att hjälpa till att skotta planen. Och vilken insats falkenbergarna svarade för. Mot alla odds blev det spel och inramningen var magisk, närmast filmisk.

Första halvlek var en jämn historia men FFF var lite hetare. Men när Andreas ”Kärna” Kristoffersson gav FC Trollhättan ledningen var FFF i brant uppförsbacke. Chanser saknades sannerligen inte men resultattavlan visade alltjämt 0-1 med cirka tio minuter kvar att spela. Sedan fixade måltjuven Daniel Alexandersson en straff som han själv förvaltade fram till 1-1 i 82:a minuten. FFF fick ny energi av både målet och publiken och bara fyra minuter senare var vändningen ett faktum. Lucas Egenvall tog sig runt på kanten och slog det berömda inlägg som Henrik Bertilsson nådde högst på och nickade i mål. Ett perfekt inlägg och en klinisk nick och FFF var i ledning. Det blev några nervösa slutminuter men FFF försvarade sig med näbbar och klor. Försvaret – bestående av Marcus Persson, Peter Berta, Patrik Lundgren och Marthin Möller – släppte ingen FC Trollhättan-spelare förbi sig och Tommy Karlsson var säkerheten själv i mål. Till slut blåste domare Miro Ukalovic av matchen. FFF tog sig till superettan i kraft av fler bortamål. Ett uppskrivet FC Trollhättan, vars supportrar redan hade hållit upp superettan-löpsedlar, var ett slaget lag. FFF:s spelare, ledare och supportrar var i fullständig extas och firade på plan, läktare och i snödrivor. Firandet skulle pågå långt in på småtimmarna.
– Mitt bästa minne är att vi kunde genomföra matchen och sättet vi vann på. Det betydde mycket för framtiden, med 19 raka år på elitnivå. Det är något jag aldrig kommer att glömma, säger mångårige ordföranden Lars-Eric Nilsson, 20 år senare.

David Svensson och Patrik Lundgren kommer aldrig att glömma när Miro Ukalovic satte pipan i munnen och blåste av matchen.
– Mitt bästa minne från ”Snömatchen” är när Henrik nickade in Lucas inlägg till 2-1 och sedan den euforiska känslan och glädjen av att fira tillsammans med lagkamrater och supportrar efter slutsignalen, säger David Svensson.
Patrik Lundgren instämmer till fullo:
– Bästa minnet är solklart slutsignalen när man fick se glädjen hos alla sina lagkompisar och den euforin, att få fira något tillsammans.

Det blev meriterade Henrik Bertilssons sista match i karriären. Han kunde inte ha fått ett bättre avslut.
– Det jag minns mest är den fantastiska insatsen som alla frivilliga gjorde när man hörsammade uppmaningen att komma till IP och ta med sig snöskyffel, vilket möjliggjorde avancemanget till superettan, säger ”Bomba-Berra”.
Vad minns du av det avgörande målet?
– Jag minns att det var ett riktigt fint, lagom hårt inlägg av Lucas Egenvall och jag kom upp riktigt högt och fick bra träff på bollen med pannan. Och sen såklart extasen.

Framspelaren Lucas Egenvall har tre starka minnen från den 19 oktober 2002:
1) – När jag vaknade upp i lägenheten på Sören Falkmansgatan till ett snötäckt Falkenberg och undrade om det kommer bli match.
2) – När jag gick ur bilen på IP och såg allt folk som slutit upp för att se till att det blir match och möttes av de mest fantastiska kontrasterna av den vita snön mot den grönaste gräsmattan. Vilken inramning!
3) – Slutsignalen och den totala euforin som följde. Den var lika stark bland oss spelare som åskådare.

Det är bara att hålla med. ”Snömatchen” har det pratats om i Falkenberg i 20 år och den kommer garanterat att leva vidare i FFF:ares minnen minst lika länge till!