Laholms FK
Det var klasskillnad i derbyt. Falkenbergs FF tog en komfortabel 3-0-seger mot Tvååkers IF. Det var också tredje raka vinsten och nollan för de gulvita.

FFF började bäst men det dröjde lite innan den första stora målchansen skapades. Då var det Remo Gotfredsen Grgic som höll sig framme i 22:a minuten och tvingade Tim Svensson Lillvik till en vass benparad. I 36:e minuten kunde Tvååkers IF inte stå emot längre. En fin frispark från Wilhelm Ärlig nickades då i mål av Godwin Aguda. Tim Svensson Lillvik lyckades inte förhindra bollen från att passera mållinjen och Aguda kunde springa mot hemmastå och skrika ut sin glädje. Ännu bättre blev stämningen på arenan när ”Wille” levererade en ny bra frispark i 44:e minuten. Den nådde Linus Borgström, som dunkade in bollen framför mål. Där dök Gabriel Johansson upp och stötte in bollen från nära håll. Återigen gjorde FFF på mål en fast situation. FFF ledde med 2-0 i paus efter en halvtid där Gulvitt varit det klart bättre laget.

I början av andra halvlek började Tvååkers IF gå framåt lite mer. Men de hade förtvivlat svårt att ta sig förbi FFF:s stabila försvar. Pigge Wilhelm Ärlig skapade två lägen under första kvarten av andra halvlek, men fick se sina avslut räddas. I 62:a minuten var Oliver Hintsa mycket nära att göra 3-0, men bollen räddades och smet strax utanför stolpen. ”Wille” var även denna gång involverad, nu med ett fint inspel. Tvååkers IF skapade en målchans. Det var efter en tilltrasslad situation i 81:a minuten. Melker Nilsson lyckades då trixa bort bollen från mållinjen på ett elegant sätt. FFF bytte in Leonardo Farah Shahin, Lucas Sibelius, Oskar Christiansson och Melker Larsson under de sista 20 minuterna. De två sistnämnda skulle tillsammans ordna 3-0-målet i 95:e minuten. Oskar spelade bollen mot Melker Larsson, som tog emot den och fintade bort några motståndare innan han läckert pangade in bollen i bortre hörnet. Ett klassavslut efter att bara ha varit på planen i någon minut. Det var Melkers första A-lagsmål i seriesammanhang. 3-0 slutade också derbyt, som bevittnades av 2 081 åskådare på Falcon Alkoholfri Arena.

– Självklart var det otroligt skönt att vi tog den här segern. Det var en match som blev rätt tillknäppt till en början utifrån att Tvååker väl hade tränat försvarsspel hela veckan. De gjorde det tajt och kompakt. I första halvlek tycker jag att vi slet lite med att skapa de stora målchanserna men vi var knivskarpa på fasta situationer och satte oss i förarsätet genom bra leveranser, bra aggressiva inlöp och två mål. Vi hade bra kontroll i första halvlek, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– I andra halvlek började Tvååker spela lite mer. Vi blev lite utdragna och det blev lite jobbigt för våra fyra offensiva spelare i pressen, men samtidigt så skapade de nästan ingenting. De hade en fast situation där de hade en boll som dansade lite på mållinjen som Melker Nilsson städade. Sedan var det bara något skott från avstånd. Försvarsspelet var homogent och fint där bak. Det var en stabil laginsats och en banksäker 3-0-vinst. Jättekul att ”Gabbe” fick göra mål och att vi gjorde två mål på fasta situationer. Sedan var det ett sent byte på Melker Larsson. Han fick in och dunka dit en med sin vassa högerfot. Det var riktigt skönt.
Inhopparna gjorde ett bra jobb. En bred trupp och duktiga spelare att slänga in behövs när spelare blir trötta efter goda dagsverken.
– Vi såg att de var trötta där framme så vi började mata byten på de offensiva spelarna. Godwin Aguda var trött andra gången vi bytte men krigade med det sista han hade lite till. Att vi byter många spelare där framme är normalt i vårt spelsätt. Det kostar energi där framme i press och offensiva löpningar.
Tredje raka segern. Det rullar på nu!?
– Det är jätteskönt och tre clean sheets tycker jag är än starkare. Det har varit få målchanser för motståndarlagen och någonstans vill vi ännu mer. När vi tränar och driver på i passningsspel kan det se fantastiskt ut i många sekvenser. Jag vill se ännu mer av det i matcherna. Det glimtar till här och där. I den här matchen kände vi att Tvååker skulle få det tufft utifrån vårt passningsspel, men sedan lade de sig kompakt. När det inte finns så stora ytor att operera på är det svårt att få full kvalité i allt man vill.
Vem var din ”man of the match” ikväll?
– Det var en lagvinst men jag ger lite extra plus till ”Gabbe” Johansson och Melker Nilsson, säger huvudtränaren.

Så startade FFF:
Anton Andersson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Remo Gotfredsen Grgic – Oliver Hintsa