Laholms FK
FFF fick en kanonstart på säsongen inför över 1400 åskådare hemma på FAA. Det blev en 3-0-seger mot Torns IF efter två mål av Leonardo Farah Shahin och ett av Godwin Aguda.

FFF tog tag i matchen direkt från start och skapade direkt flera fina möjligheter att ta ledningen. I nionde minuten kom utdelningen då Leonardo Farah Shahin tryckte in 1-0 via en touch. FFF fortsatte att ligga på framåt och skapa målchanser. Det var nära flera gånger om innan ”Leo” kunde göra sitt andra mål i matchen sedan han förvaltat ett friläge på fin pass från Godwin Aguda i 28:e minuten. FFF hade full kontroll på matchbilden och det kunde ha blivit fler mål i första halvlek men det stannade vid 2-0. Anton Andersson tvingades till en bra räddning, annars var det FFF som stod för alla målchanser. I andra halvlek hade FFF också full kontroll. Med kvarten kvar satte Godwin Aguda spiken i kistan på pass från pigge inhopparen Remo Gotfredsen Grgic. FFF bytte också in Gabriel Johansson, Melker Larsson, Oskar Christiansson och Lucas Sibelius i andra halvlek. Det blev en komfortabel 3-0-seger i premiären.

– Det var stabilt och en jättebra första halvlek där vi nötte ner dem fullständigt. Jag tror att de hade sitt första anfall efter 30 minuter. Det visar bara hur vi tog kommandot och var ganska överlägsna i första halvlek. Det kunde ha blivit mer än 2-0 men 2-0 var jättebra. Vi försökte gå ut med exakt samma energi i andra halvlek. De justerade lite och försökte gå lite närmare oss. De löste de problem som vi ställde till för dem bättre i andra halvlek. Vi blev lite mer försiktiga i vårt passningsspel vilket gjorde att det blev en jämnare matchbild. Men vi hade ändå massor av lägen att göra 3-0 ännu tidigare. När vi gjorde 3-0 kändes det klart. Då rullade vi lite byten. De som har haft lite skavanker kunde vi ta ut och säkra upp, så de inte blir överbelastade, säger Christoffer Andersson.
”Leo” gjorde två mål direkt!?
– Jätteskönt för honom. Han såg lite trött ut förra veckan. I denna match var han pigg. Alla såg pigga ut. Vi var lite oroliga för hur en gräsvecka skulle påverka oss men vi har varit noga med att inte träna för mycket, då det kommer kännas. Vi hade piggare ben idag än mot Gais. Och underlaget var över förväntan. Det gjorde att vi hade många löpsteg och metrar i kropparna. Vi gjorde det på ett jättebra sätt och spelade färdigt matchen utan större trötthetssymptom.
Hur skönt är det att börja med en 3-0-seger?
– Väldigt skönt. I slutet av matchen kände man kanske att vi hade kunnat kontrollera det lite bättre i slutet. Man ska absolut kunna gå för 4-0 och 5-0 men det viktigaste för mig var att vi startade med en nolla och fick känna att vi höll rent hela vägen. Anton i målet fick en nolla och backlinjen kände att de inte skapade många målchanser mot oss. Vi städade väldigt bra och det blev sällan någon målchans. En stabil match, en skön start och gott med gänget att börja säsongen på det här sättet efter en lång försäsong.
Vilka spelare vill du lyfta fram lite extra idag?
– Det var en laginsats men ”Stoffe” Carlsson var riktigt bra. Han städade, slog kreativa passningar och vann andrabollar. Godwin Aguda var jättebra i perioder. Men det var en laginsats. Vi har en hög lägstanivå. När ett lag fungerar blir lägstanivån högre. Man hjälper varandra och där tror jag att vi har kommit långt. Vi kan verkligen göra bra prestationer som lag. Nu har vi firat med hamburgare. Nu ska vi slicka sår och ladda för en tuff fajt mot Oddevold på fredag. Man är redan lite igång med den matchen i huvudet. Det ska bli kul att mäta krafterna med dem tidigt, säger ”Chrisse”.