Falkenbergs FF har de senaste dagarna varit på träningsläger på Öland. Där mötte FFF division 2-laget Färjestadens GoIF i en träningsmatch. Gulvitt föll knappt, med 1-2.

Hemmalagets Hilda Nilsson spräckte FFF:s nolla på hörna efter femton minuters spel. Det blev halvlekens enda mål. Åtta minuter in i andra halvlek gjorde Alma Erlandsson 2-0 till Färjestadens GoIF, som förra säsongen huserade i division 1. FFF skapade en hel del målchanser men hade svårt att få utdelning. Stolpen stod i vägen vid två tillfällen. I 69:e minuten fick dock Stina Wisén in en reducering. Men någon kvittering blev det inte och FFF föll med 1-2.

– Färjestaden åkte ur division 1 förra säsongen och har fått behålla hela sin trupp. Jag tycker inte att resultatet speglade matchen helt. Vi skapade många bra chanser under hela matchen. Vi hade många fina anfall som kunde ha resulterat i mål om vi hade haft den där lilla turen på vår sida. Färjestaden gjorde 1-0 på en hörna som skruvade in sig i bortre med lite hjälp av vinden. Otur när vi har haft en bra period. I andra halvlek fortsatte vi som i första halvlek. Jag tycker att vi hade bra kontroll på Färjestaden och de skapade inte speciellt mycket. Men så kom 2-0. De kom runt på vår högerkant och slog ett hårt inlägg där en Färjestaden-spelare nickade in den. Det kändes lite onödigt, säger assisterande tränaren Adam Johansson och fortsätter:
– Men jag gillar att tjejerna inte vek ner sig, utan fortsatte att jobba på. Det gav till slut resultat. Agnes Juraskovic vann boll högt upp i banan och fick ut bollen till Stina Wisén som dribblade av tre spelare och sköt in den i andra hörnet. 2-1 målet gav oss energi och vi skapade mer. Stina blev frispelad tre minuter efter sitt mål, men målvakten gjorde det bra i målet och kom ut och blev stor. Därefter kom vi inte närmare 2-2. Men detta var ett steg framå. Jag är nöjd med hur tjejerna genomförde matchen. Trots ett 0-2-underläge så växte vi och fortsatte tro på det vi gör. Nu lämnar vi Öland efter ett bra läger och kör på veckan som kommer. Snart väntar Elfsborg på Borås Arena, vilket kommer att bli vårt genrep inför premiären den 16 april.