Taylor Silverholt gav FFF en drömstart hemma mot IFK Malmö. Oliver Hintsa utökade därefter ledningen till 2-0 på straff och när Wilhelm Ärlig krutade in 3-0 fem minuter in i andra halvlek dog matchen mer eller mindre.

Det dröjde bara tio minuter. Sedan hade Taylor Silverholt prickat in 1-0 på pass från Melker Nilsson. I 23:e minuten fick FFF en straff som Oliver Hintsa kyligt förvaltade. FFF hade bud på fler mål men det stannade vid 2-0 i paus. Andra halvlek var bara fem minuter gammal när Wilhelm Ärlig stod för ett klassmål fram till 3-0. Förarbetet stod Godwin Aguda för. FFF blixtrade till några gånger, men det hände inte mycket under den sista halvtimmen. I 69:e minuten gjorde FFF ett trippelbyte. Sewen Emilov, Umar Bala Muhammed och Melker Larsson kom då in istället för Taylor Silverholt, Adam Eriksson och Linus Borgström. Och i 84:e minuten bytte FFF innermittfält, då Lucas Sibelius och Linus Dahl ersatte Christoffer Carlsson och Melker Nilsson. FFF vann skottstatistiken med 15-4 och matchen med 3-0.

– Vi var det bättre laget och hade en rättvis ledning i första halvlek. Vi gjorde det vi skulle och gjorde 3-0 i andra med kvalité. Skönt att få 3-0 så tidigt. Sen dog matchen och vi tappade strukturen, vilket gjorde att vi inte fick till press-spelet. Vi tog för många felaktiga beslut som gjorde att vi inte skapade målchanserna. Andra halvlek var inget vidare. Det blev tre pinnar in. Hade vi spelat i 90 minuter tror jag att vi hade vunnit klart större. Vi släppte på gaspedalen och spelade av matchen, men utan kontroll, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Det gör inget när man vinner med 3-0 ändå, men jag vill ju gärna att vi ska utvecklas hela tiden. Jag vill att vi ska ha kontroll hela vägen ut. Men första halvlek var absolut okej och vi vann rättvist, men när vi inte gör det vi ska fullt ut kan även ett lag som IFK Malmö straffa oss, säger huvudtränaren.

Att Taylor Silverholt, som också var nära att näta med en fräck cykelspark, gjorde mål direkt gladde Christoffer Andersson.
– En ba passning från Melker Nilsson och ett bra avslut. Taylor är giftig. Han är vass när han ligger på rulle. Han har kommit in i vårt spel bra. Han kommer bli nyttig för oss på många olika sätt. Han behöver inte spela forward, han kan spela tia och på kanten.
Vem var bäst idag?
– Godwin Aguda gjorde ett väldigt bra jobb som alltid i den rollen. Annars så tycker jag att vårt innermittfält och backlinjen skötte sig. Linus Borgström var jättebra länge i första halvlek.
Vi gick runt på många spelare?
– Linus Borgström hade en liten känning och Adam Eriksson fick en krampkänning. Umar Bala Muhammed har sett fin ut också, så att ge honom lite tid var bra. Taylor Silverholt var också lite sliten, vilket är förståeligt. Vi gjorde sedan ett rakt innermittfältsbyte. Det var helt okej. Kan man undvika de sista tio minuterna på vissa spelare så är det rätt skönt, för då är man som mest sliten och det finns risk för skador, menar ”Chrisse”.