Frillesås FF
Falkenbergs FF förlängde den förlustfria sviten till 17 matcher när Gulvitt slog tillbaka Eskilsminne IF med 3-1 under söndagen. Godwin Aguda gjorde det första målet och vid ställningen 1-1 hoppade Remo Gotfredsen Grgic in och avgjorde matchen med två fina fullträffar.

Det var en böljande första halvlek. FFF skapade några chanser i matchinledningen men fick inte utdelning. Eskilsminne hade en del boll men kom inte till särskilt många lägen. Tim Erlandsson gjorde en fin räddning på tidige inhopparens Oliver Åkermans avslut, men i övrigt hade bortalaget inte mycket att komma med offensivt. I 28:e minuten tog FFF ledningen. Godwin Aguda fick skottläge efter en tilltrasslad situation i straffområdet och det var sannerligen inget fel på avslutet. Agudas 14:e seriemål för säsongen betydde 1-0 till de gulvita. Fler mål blev det inte i första halvlek.

FFF skapade lägen direkt i andra halvlek, men fick inte till det riktigt. Fem minuter in i andra halvlek kvitterade gästerna genom Oliver Åkerman. FFF bestämde sig för att göra ett tidigt byte och kastade in Remo Gotfredsen Grgic. Han visade sig vara ett ess i rockärmen. I 66:e minuten dunkade han in 2-1 och i tredje tilläggsminuten dödade han matchen med ännu ett fint avslut som betydde 3-1. FFF, som också bytte in Oskar Christiansson och Melker Larsson i andra halvlek, gjorde inte en av sina bästa halvlekar men fixade ändå en fin 3-1-seger.

– ”Eskil” är ett spelskickligt lag. De gjorde det rätt svårt för oss. I första halvlek tyckte jag att det till en början var lite för långa sekvenser av bollinnehav för Eskilsminne. Inte för att de skapade någonting, men det gjorde att vi under lite för lång tid fick spela defensiv fotboll. När vi väl hade bollen gjorde det bra. Vi hade ganska långa bollinnehav också, men de hade fler än oss. Vi skapade chanserna. Tim gjorde en jättebra räddning på ett skott från Åkerman, säger Christoffer Andersson.
Han tycker att FFF slarvade bort flera jättelägen att göra 2-0 i inledningen av andra halvlek.
– Sedan tog vi ett tidigt byte och tog in Remo. Kul för Remo att få komma in och avgöra. Han är väldigt vass i de offensiva momenten. Det kändes som att underlaget passade honom, med lite snabba fötter och han kunde flytta boll. Han gjorde två riktigt vassa offensiva aktioner som ledde till mål. Han jobbade även hårt i defensiven och hade någon glidtackling. Det är sådana saker jag vill se mer av från Remo, defensiva aktioner som är på seniornivå. Offensivt är han målfarlig och har varit det hela året. Att få in hans kreativitet kände vi kunde vara en nyckel i den här matchen, säger ”Chrisse” och fortsätter kommentera laginsatsen i andra halvlek:
– Vi krigade på i defensiven, men det var en period efter de gjort 1-1 som var sådär. Vi kändes trötta och slarvade lite i grundjobbet. Det kanske hade med underlaget att göra. Vi blev lite trötta och gjorde inte förflyttningarna riktigt korrekt. Det gjorde att det såg ganska stökigt ut ett tag. Men vi knöt näven, tog den energi vi hade och levererade en trepoängare. Det var väldigt skönt.

Hur viktigt var det att få 2-1-målet i det läget?
– Det är klart att det var. Det hade varit en rätt frustrerande period innan. Självklart var det jätteviktigt att få ett momentum och få energi av det.
Kvalplatsen är säkrad. Vad betyder det?
– Det är skönt att den är boxad. Om vi hade förlorat och mött Torn borta hade man inte vetat vad som hänt. Nu kan vi fokusera på att ta den trea vi behöver och hoppas att Oddevold har gått hem från en förfest med svansen mellan benen. De ska ladda om. Det är fullt möjligt än. Vi tror på det än. Vi hoppas att Ahlafors i bottenstriden behöver poäng och ser till att göra en bra insats.
Var det några andra än Remo som du tyckte stack ut idag?
– Ja, Remo gjorde ett bra inhopp. Det var en ganska stabil match på många håll. Oliver såg frejdig ut. Vi hade stabila mittbacksageranden generellt. Backlinjen och Tim såg stabila ut. De är samspelta och vet vad de gör. Melker Nilsson och Lucas gjorde ett gediget arbete också. Det var definitivt ett lagarbete, säger Christoffer Andersson.

Succéinhopparen själv är nöjd med sin prestation.
– Jag tycker att jag kom in med bra energi och en känsla att avgöra matchen, vilket blev fallet. Det var två bra mål, ett med högern och ett med vänstern, en go trepoängare och ett kval säkrat, säger Remo Gotfredsen Grgic.

Here we go!