Kristianstad FC
FFF är vidare till omgång 2 i Svenska Cupen efter en 4-0-seger borta mot division 2-laget Landvetter IS. Det första målet var ett självmål. Övriga mål prickades in av Nils Bertilsson, Isaac Shears och Remo Gotfredsen Grgic.

FFF tog kommandot direkt i cupmatchen. Efter en kvart gjorde Landvetter IS självmål efter en hörna och i 34:e minuten satte Nils Bertilsson, mittback för dagen, dit 2-0. Han sköt in bollen i öppet mål efter att en retur uppstått efter ett avslut från Melker Larsson. Gulvitt hade bud på fler mål. Exempelvis hade FFF två ribbträffar, ett av Rasmus Andersson och ett av Pontus Carlsson. I andra halvlek fortsatte FFF ha kontroll på händelserna. I 62:a minuten passade FFF på att göra fyra byten. Noel Hansson, Oskar Lindberg, Remo Gotfredsen Grgic och Vincent Bodiroza bytte av Linus Borgström, Melker Nilsson, Nils Bertilsson och Godwin Aguda. Med kvarten kvar av ordinarie tid kom också Christoffer Carlsson in istället för Rasmus Andersson. Fem minuter senare gjorde Isaac Shears 3-0 och i 85:e minuten hittade Remo Gotfredsen Grgic rätt. Det blev en komfortabel 4-0-seger för FFF.

Gustav Lillienberg höll nollan i sin tävlingsdebut för året.
– Det var väldigt skönt med en nolla, speciellt då det var första riktiga tävlingsmatchen på länge! Det kändes stabilt bakåt och vi släppte inte till så mycket så jag hade ju egentligen ingenting att göra. Jag får ge den största elogen till laget som fortsatte att kämpa för att hålla nollan och för att de gjorde min kväll relativt lugn. Sedan var det extra kul att spela på ”hemmaplan” framför familj och vänner, säger 20-åringen.

En annan glad herre är Isaac Shears, som gjorde sitt andra tävlingsmål i FFF-tröjan. Det första kom borta mot Ariana FC.
– Det var väldigt skönt att bidra med mål idag i en väl genomförd match. Jag minns inte riktigt vem jag fick bollen av men jag hamnade en mot en mot min försvarare. Jag gick förbi honom in i banan och sen var det bara målvakten kvar och jag tryckte upp den hårt i första krysset, säger nyförvärvet från Vänersborgs IF.
Anfallaren hoppas på en rolig match på hemmaplan i omgång 2.
– För min del spelar det ingen roll gällande specifikt lag. Det blir roligt oavsett motstånd, säger Isaac Shears.

Foto: Lollo Skagerfält