Falkenbergs FF spelade under söndagen sin första match för säsongen. Det blev 4-0-seger mot division 1-laget FC Linköping City. Både nyförvärvet Kwame Kizito och Anton Wede blev tvåmålsskyttar för FFF.

Startelvan bestod av Johan Brattberg, Gabriel Johansson, Tobias Karlsson, Tibor Brink Joza (K), Tobias Englund, Kalle Söderström, Lorik Ademi, Marcus Mathisen, Christoffer Carlsson, Edi Sylisufaj och Nsima Peter. Gästerna inledde matchen väldigt aggressivt och spelade ständigt på gränsen. Under första 20 minuterna drog östgötarna på sig två gula kort och stod för flera rejäla kapningar. Sedan drog sig laget på en utvisning i 23:e minuten sedan Levon Pachayan attackerat Tobias Englund. FFF skapade några halvchanser men fick inte riktigt till det på sista tredjedelen under första halvlek. Efter en dryg halvtimme gjorde FFF sitt första byte. ”Stoffe” Carlsson utgick och in kom nyzeeländske debutanten Matthew Garbett. Matchen var mållös i paus. Garbett var den ende av de elva som avslutade första halvlek som startade andra halvlek. FFF bytte in debutanterna Tim Erlandsson, Sander van Looy, Mohammad Ahmadi och Kwame Kizito samt Calle Johansson, Jacob Ericsson, Melker Nilsson, Anton Wede, John Björkengren och Rasmus Fridolf. Calle Johansson fick äran att bära bindeln under de återstående 45 minuterna.

FFF tog ledningen tidigt i andra halvlek. Kwame Kizito dundrade in bollen efter att Linköpings målvakt tappat bollen. Några minuter senare var det dags igen. Matthew Garbett stod för ett fint förarbete och serverade Kizito som bara behövde sätta dit foten för att ordna 2-0. FFF, som också bytte in John Chibuike, öste på framåt mot det decimerade division 1-laget och skapade en rad högkaratiga målchanser. Anton Wede gjorde 3-0 på en målvaktsretur efter ett avslut från John Chibuike. Och mittfältaren, som i år spelar med nummer sex på ryggen, spikade också slutresultatet till 4-0 med ett distinkt skott. Linköping hade det tufft med en man mindre och skapade egentligen bara ett riktigt läge. Då stod Tim Erlandsson i vägen. Segersiffrorna kunde ha blivit större, men det stannade vid 4-0. Samtliga spelare fick en genomkörare och bärgade årets första seger.

Nytillskottet från Häcken, Kwame Kizito, är mycket nöjd med att han gjorde två mål i debuten.
– Det var en bra känsla för mig. Det var fantastiska mål. Som anfallare ska man vara i boxen och göra mål. Det var en bra start för mig. Det var bara en träningsmatch, men vi försöker att förbereda oss inför säsongen. Jag tror att vi kommer att nå långt i år, säger ghananen.
Han har kommit till rätta i sin nya hemstad och klubb.
– Jag har fått ett bra välkomnande. Jag försöker att göra allt jag kan på träning och ser fram emot säsongen. Jag ska göra mitt bästa för att göra många mål i år. Jag trivs här i Falkenberg. Vi i laget är som en familj, säger Kwame Kizito.

Foto: Lollo Skagerfält