Norrby IF
Imorgon klockan 13.00 spelar Falkenbergs FF sin första match för säsongen. Division 1-laget Linköping står för motståndet i Vinberg. Matchen kommer mest troligt innebära A-lagsdebut för flera FFF-spelare.

Hasse Eklund tycker att lagets träningar hittills har sett bra ut.
– Det känns som om spelarna har en helt annan ambitionsnivå i år än förra året. Jag tror att vår placering i allsvenskan och att vi klarade oss utan kval har triggat spelarna på ett bra sätt. Det finns mycket kvar att jobba med, men eftersom vi har kontinuitet på ledarsidan blir inkörssträckan inte så lång, säger han.
Nu väntar alltså Linköping i årets första match. Vad hoppas då coachen få se?
– Jag hoppas att årets träningar kan föras över till skarpt läge i matchsituation. Träningskvaliteten har varit bra och nu gäller det att våga prova det mot annat motstånd. Det jag är mest nyfiken på är om vi kan driva upp ett bra passningstempo och ha bra rörlighet runt bollhållare, säger Hasse Eklund.

FFF:s huvudtränare är glad över att Sander van Looy ansluter till truppen. Nederländaren är direkt redo för debut.
– Han har bra koll på hur vi spelar efter sitt provspel. Han, precis som alla andra, kommer att få sina chanser att visa upp sig. Det är en spännande spelare i en bra ålder. Vi behöver stärka upp konkurrensen på backsidan och vi ser Sander som en bra utmanare till de backar som redan ingår i truppen, säger han.

Falkenbergs FF kommer att gå runt på mycket folk i matchen. Hela den befintliga truppen är uttagen till matchen. Nyförvärven Kwame Kizito, Matthew Garbett och Tim Erlandsson är därmed också redo för debut.
– Jag är ute efter att ge alla i truppen som är friska speltid. Truppen kommer att bli stor och vi får se hur matchminuterna fördelas. Det har varit lite osäkert kring en del spelare under veckan men jag tror att de flesta kommer att kunna komma till spel, säger Hasse Eklund.