Falkenbergs FF träningsspelade idag mot IFK Norrköping, med ex-FFF:arna Johannes Vall och Alexander Jakobsen i truppen, på Stafsinge IP. ”Peking” vann den svängiga, målrika och varma tillställningen med 6-4.

Matchen spelades i det udda formatet 3 x 40 minuter. Detta innebar att FFF kunde gå runt på mycket folk och låta de 25 uttagna spelarna få speltid. Målvakterna Hampus Nilsson och Johan Brattberg delade på speltiden. Även ”Peking” gick runt på många spelare.

IFK Norrköping tog ledningen redan efter sju minuter då Carl Björk förvaltade ett inspel från Jordan Larsson. Två minuter senare träffade FFF ribban. Kort därefter var FFF återigen mycket nära att kvittera. Även denna gång var ribban i vägen.

Tempot gick ner under den andra halvleken. I 57:e minuten utökade Simon Thern IFK Norrköpings ledning till 2-0 med ett skott i målvaktens vänstra hörn. I 71:a minuten gjorde gästerna även 3-0. Andreas Blomqvist pricksköt in bollen på volley. Nio minuter senare fick FFF till slut in sitt första mål i matchen sedan John Chibuike skjutit in en retur.

Elva minuter in i den tredje halvleken reducerade FFF på nytt. Mergim Laci placerade snyggt in ett inspel från kanten. Fyra minuter senare blev Mergim Laci frispelad på nytt, men sköt dessvärre tätt utanför. I 97:e minuten fick IFK Norrköping straff sedan Christoffer Nyman rivits ner i straffområdet. Kalle Holmberg gjorde inget misstag från elva meter. Och tre minuter senare gjorde Christoffer Nyman 5-2. Direkt efter reducerade FFF genom Mergim Laci, som därmed blev tvåmålsskytt. Och i 114:e minuten reducerade FFF på nytt. Denna gång blev unge Rasmus Fridolf målskytt. Fyra minuter före full tid, det vill säga i 116:e minuten, gjorde IFK Norrköping tvåtimmarsmatchens sista mål. Kalle Holmberg var kylig och överlistade Johan Brattberg.

– En bra genomkörare på en fin gräsplan. Första perioden var riktigt bra och sen sjönk kvaliteten från båda lagen i den tropiska värmen. Vårt anfallsspel såg bra ut i stora delar av matchen och där har vi några bra kombinationer att bygga vidare på. Vi har fortfarande några procent kvar på effektiviteten i avsluten som måste sitta när serien kör igång, säger huvudtränare Hasse Eklund och fortsätter:
– Försvarsspelet får vi lägga lite fokus på inför Elfsborg, så vi gör det lite svårare för motståndaren att skapa chanser mot oss. Jag är nöjd med att stora delar av truppen fick chans att visa upp sig och det var glädjande att se Dominic Chatto och Mahmut Özen vara med i A-laget igen. Jag tycker även att våra ungdomar Gabriel, ”Mokki” och Rasmus kom in och uppträdde respektlöst mot namnkunniga motståndare, säger han.

Truppen:
Hampus Nilsson, Johan Brattberg, Ludvig Johansson, Dominic Chatto, Johan Lassagård, Tobias Karlsson, Nsima Peter, Kalle Söderström, Robin Östlind, Christoffer Carlsson, Marcus Mathisen, Per Karlsson, Kirill Pogrebnyak, Edi Sylisufaj, Jacob Ericsson, Mergim Laci, John Chibuike, Mahmut Özen, Anton Wede, Tobias Englund, Tibor Brink Joza (K), Passi Prudence, Gabriel Johansson, Rasmus Fridolf, Mohammad Ahmadi.

Foto: Glenn T. Unger