Eskilsminne IF
Falkenbergs FF besegrade Torslanda IK med 5-0 i genrepet och vi fick se fem olika målskyttar: Tim Stålheden, Rasmus Andersson, Melker Larsson, Isaac Shears och Melwin Kocanovic.

FFF satte hög press och tog tag i taktpinnen direkt från start. I elfte minuten nickade Tim Stålheden in 1-0 och strax därefter skickade Rasmus Andersson in 2-0 med ett distinkt avslut. FFF hade bud på fler mål, bland annat hade Godwin Aguda två frilägen, men det stannade vid 2-0 i paus för ett FFF som hade full kontroll.

Andra halvlek var bara några få minuter gammal när Melker Larsson krutade in 3-0. Isaac Shears fixade senare en straff som han själv förvaltade på ett säkert sätt. I 90:e minuten prickade inhopparen Melwin Kocanovic in 5-0, på pass från en annan inhoppare, nämligen Nsima Peter. FFF vann med 5-0 och segersiffrorna kunde ha varit större mot division 1 södra-nykomlingen.

– Vi mötte ett lag som vi visste spelar mycket med mycket kortpassningsspel och vill spela centralt. Det passar oss bra när vi kan stå och invänta, gå in i press och vinna boll. Vi hade spel på deras planhalva i stort sett hela första halvlek. De hade kanske en del boll men vi ledde med 2-0 och skapade alla målchanser. De var knappt inne på offensiv planhalva med kontroll. Vi gjorde som vi ville, fick matchen dit vi ville och vann komfortabelt, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Detta var en motståndare som spelar på ett sätt och vi har lärt oss att det finns många olika typer av lag och strategier i denna serie. Vi gjorde det vi skulle till 100 procent. Vi fick göra mål på två fasta situationer, extra kul med den första då vi inte varit så effektiva på hörnor. Vi tränade på det igår. Skönt att få effekt på det. Det var skönt att flera offensiva spelare fick vara med i målfabrikationen vilket är viktigt inför premiären. Vi fick också bytt in del spelare som haft mycket speltid. Vi fick även testa Melker och Rasmus som ytterbackar, vilket är två goda alternativ, säger ”Chrisse”.

Detta var ett steg i rätt riktning?
– Absolut. Sen ska vi komma ihåg att det var ett svagare motstånd i denna match. Utifrån det de gjorde passade det oss bra och blev en matchbild som vi gillar. Det blev många pressaktioner. Det var tufft för spelarna att orka pressa i långa stunder, men det gav också ett tydligt resultat. Jag är glad över att vi höll nollan och hade många bra aktioner. Vi hade fin struktur. Sedan behöver vi bli ännu mer homogena som lag utifrån att fler spelare är på banan och deltar i träning och matchspel. Vi har Remo och William som är på väg tillbaka. Linus har lite bekymmer nu men är snart med igen.
Melkers 3-0-mål var fint!?
– Ja, fantastiskt! Melker har ett bra skott. Han är en offensiv spelare. I denna match stängde han och Lucas kanten bra och såg till att det defensiva spelet var under full kontroll.
Vilka tycker du var bäst idag?
– Det är många som har gjort bra ifrån sig under försäsongen så jag kommer inte säga någon nu och jinxa något, haha. Kollektivet är en viktig del i vårt spel och i denna match ger jag extra plus för det hårda jobbet och disciplinen. Vi hade tålamod och orkade jobba över tid, det ger resultat, säger Christoffer Andersson.