Kristianstad FC
FFF gick på knock i toppmötet mot Torns IF och ledde med 4-0 i paus – efter att ha varit kliniska i avsluten. I andra halvlek fyllde Gulvitt på med ett 5-0-mål av högsta klass. Det blev en bekväm storseger efter två mål vardera av Remo Gotfredsen Grgic och Leonardo Farah Shahin samt ett av Nils Bertilsson, hans första i FFF-tröjan.

De första 20 minuterna går kanske inte till historien som FFF:s bästa genom tiderna men det var ändå FFF som hade full kontroll på händelserna på planen. Därefter vek Remo Gotfredsen Grgic in i banan och dundrade in 1-0-målet. I 38:e minuten slog han till på nytt – med ännu ett briljant avslut. Han avlossade stora kanonen från distans och bollen gick in i bortre hörnet. Det var ett mål av den högre skolan. Ett hungrigt FFF skulle komma att göra ytterligare två mål innan det var dags för pausvila. Först gjorde ”Leo” Farah Shahin sitt första mål för säsongen med ett skott som gick in via ribban och minuten senare skickade ”Leo” också in 4-0. Det blev en riktig ketchupeffekt för både strikern och FFF i slutet av första halvlek.

FFF var lika dominanta i början av andra halvlek. I 56:e minuten hade FFF matchens bästa anfall. Gulvitt rullade upp Torns IF fullständigt. Bollen gick som på ett snöre innan Godwin Aguda klackade fram bollen till vänsterbacken Nils Bertilsson, som behärskat förpassade bollen i nät med ett avslut i bortre hörnet. Ett avslut värdigt en riktigt vass anfallare. I 5-0-ledning gjorde FFF fem byten. Först kom Rasmus Andersson och Isaac Shears in, därefter Lucas Sibelius och Melwin Kocanovic och sedan Melker Larsson. FFF hade bud på fler mål och i matchens slutsekunder fick Noel Hansson ett jätteläge, men nicken träffade inte mål. Men vad gjorde det? Gulvitt vann med 5-0 och tog ännu en stark seger.

– Det tog sig efter hand. Starten av matchen var ganska svag. I slutet av första halvlek växlade vi upp. Det som var bra var att vi var skarpare efter våra bollvinsterna och hur vi levererade framåt. Sedan var det fantastiska individuella prestationer, först av Remo och sedan vann vi bollar och ”Leo” fick sätta dit den också. Det rasslade till snabbt när vi var effektiva. Vi var rätt oskarpa första 20 minuterna, sedan var vi lite bättre ett tag och därefter växlade vi upp. Första kvarten av andra halvlek var briljant. Vi hade fina bollaktioner och fick det vi eftersökte och pratade om i paus. Vi gjorde femman och sedan blev det lite mer transportsträcka. Skönt med ”clean sheet” och bra försvarsspel generellt. Torn hade ett avslut på mål. En god vinst helt enkelt. Skönt att bli effektiva på hemmaplan och göra mål på våra chanser. Det tror jag att många mår gott av, summerar huvudtränare Christoffer Andersson.

Vi var väldigt effektiva i första halvlek!
– Ja, absolut. Det var ingen jättebra start men vi växlade upp. Det är en styrka att gå från varierande prestationer med bollen till att bli skarpa. Det är en mental styrka från varje individ att vända aktionerna till positiva aktioner. Det är en jättestyrka att kunna göra det i matcherna. Det tycker jag att många visade att man klarar av.

5-0 var ren fotbollsgodis!?
– Ja, det var många fina mål och 5-0-målet var klass rakt igenom. Det fanns andra tendenser som kunde blivit jättebra mål också. Vi är ett homogent lag och jag anade att det kunde bli en match där just lagarbetet skulle bli nyckeln för att ta en vinst mot Torn, som har ändrat identitet och blivit ett mer spelande lag. Just här passade det oss ganska bra.

Är det någon spelare som du vill lyfta fram lite extra idag?
– Det var många individuella bra prestationer efter hand. I början var Oskar skarpast i hela laget. Han fick inte göra mål men han hade bra bollaktioner från början till slut. Sedan var det många fina aktioner. Spelare lyfte sig med tiden. Det är en styrka att gå från några trubbiga första aktioner till att bli skarp och vägvinnande. Det var många som gjorde den resan idag.

Remo hade två riktigt bra skott!
– Ja, Remo är fin där. Han har utvecklat mycket i sitt spel. Detta är en styrka han har haft hela tiden. Han är en målskytt och är skarp i de lägena. Det han har utvecklat är förståelsen för lagarbetet, positionsspelet och attityden, att det ska brinna i dueller. Där har vi fått honom på ett helt annat ställe än han var på för ett år sedan. Det är härligt att se spelare utvecklas och ta steg framåt, säger ”Chrisse”.

Foto: Lollo Skagerfält