Målfarlige anfallaren Adam Bergmark Wiberg är klar för Falkenbergs FF. FFF lånar 23-åringen från Djurgårdens IF under säsongen 2021.

Adam Bergmark Wiberg inledde karriären i Täby. 2017-2018 spelade han för Gefle och svarade då för tio mål på 49 matcher i superettan. Efter att ha gjort åtta mål för Gefle i superettan 2018 skrev han på ett fyraårskontrakt med Djurgårdens IF. Han gjorde fem inhopp och en assist när DIF blev svenska mästare 2019. Under 2020 var han utlånad till Örgryte IS i superettan. Där blev det nio mål (varav åtta i superettan) på 30 tävlingsmatcher. Nu är det klart att han kommer att spendera säsongen 2021 i Falkenbergs FF.

Håkan Nilsson är mycket tillfreds med att Adam Bergmark Wiberg kommer att spela i FFF i år.
– Vi förde diskussioner om Adam redan inför säsongen 2020. Vi känner honom väl sedan tiden i Gefle där han ställde till ett litet helvete för oss på vår hemmaplan 2017. Han har påmint mig om den matchen. Jag pratade med Djurgården kort tid efter förra säsongen tog slut och ville hitta en lösning om ett lån och så har det blivit. Adam är en spelare som är snabb och duktig på att löpa i djupet samt är en bra avslutare. Han är lite av den vara som vi har saknat. Det känns jättespännande. Och han verkar vara en fantastiskt fin kille, säger FFF:s sportchef.

Adam Bergmark Wiberg är glad över att allt är påskrivet och klart.
– Det känns riktigt bra! Jag är grymt taggad på att få sätta i gång och träna och träffa alla, säger strikern.
Hur han beskriver sig som spelare? Jo, så här:
– Jag är en djupledslöpande och hårt jobbande anfallare som är väldigt snabb. Jag är en poängspelare och en bra avslutare. Jag ska bidra med många mål och se till så vi får ihop ett väl fungerande anfallsspel med mig längst fram. Mitt mål är att komma till träningen och bli bättre för varje dag, säger han.
Vad är det framförallt du vill utveckla?
– Jag är en spelare som tycker spetsegenskaper är väldigt intressant. Man vill såklart alltid bli bättre på saker som man inte är supervass på men även bli bättre på det man redan är bra på. Jag är snabb och en bra målskytt men vill bli en ännu bättre spelare. Jag vill hela tiden utveckla allt. Fortsätter jag vässa spetsegenskaperna ännu mer kommer jag att bli en oerhört intressant spelare, säger han.

Flera klubbar var intresserade av honom men valet föll på Falkenbergs FF.
– Den planen FFF presenterade för mig var väldigt bra. De pratade om hur de vill använda mig i spelet och om hur laget tänker spela. Jag har pratat med Hasse Eklund och fått bra intryck. Det känns som att de har bra koll på mig och mina styrkor och hur vet de vill använda mig. Jag tror verkligen att det kan passa mig, säger Adam Bergmark Wiberg.
Han har mött FFF några gånger och är bekant med Axel Norén, då de har gemensamma kompisar i Gävle.
– FFF är en fin klubb med bra faciliteter. Det verkar vara familjärt. Och Hasse Eklund har verkligen bra koll. Jag har stora förhoppningar på det här året, säger han.
Året i ÖIS innefattade såväl tränarbyte som kamp om nytt kontrakt. Trots all turbulens kom han upp i nio mål i tävlingssammanhang.
– Det var rörigt. Vi fick inte ihop det så bra som vi ville. Det var svårt att spela längst fram i ett lag som hade det tufft. Om man ser till de uppenbara chanser som jag tog mig till så hade jag ett bra målsnitt. Det var en okej säsong, även om jag vet att jag är en bättre fotbollsspelare än så. För mig var det viktigt att spela matcher, säger nyförvärvet.

Att FFF har som mål att direkt ta sig tillbaka till allsvenskan ser han enbart som positivt.
– Jag gillar den ambitionen. Det skapar vinnarmentalitet, säger 23-åringen.
Hans morfar är ingen mindre än Orvar Bergmark, 94-faldig landslagsman och VM-silvermedaljör.
– Han är en stor förebild för mig, en väldigt inspirerande människa. Det är klart att ambitionen är att också komma med i landslaget och världslaget, ta VM-silver och spela i Roma, men jag jobbar mer med kortsiktiga mål, säger han med ett leende.

Håkan Nilsson tog med honom på en rundtur i Falkenberg under söndagen.
– Det är inte så stort men väldigt fint. Jag har bott i mindre städer förr. Alla berättar om Falkenberg som sommarstad, så jag tror det kommer att bli en supersommar, säger han.
Han har flyttat ner och bor på hotell i väntan på egen lägenhet. Imorgon gör han sin första träning med laget.
– Jag ser fram emot att komma i gång och komma in i gruppen. Jag älskar att spela fotboll. Det är det jag lever för, säger Adam Bergmark Wiberg.

FFF önskar Adam varmt välkommen till klubben!