Nu är han äntligen på plats: FFF:s senaste offensiva förstärkning.
Godwin Aguda från Nigeria har skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över år 2023.
– Jag ska göra mitt bästa för att göra falkenbergarna lyckliga och stolta, säger 23-åringen.

Godwin Aguda har gjort nio mål för Rivers United i hemlandet under 2021.
– Vi har följt Godwin ganska länge. Han har varit en framträdande spelare i den nigerianska ligan under året. Godwin är en offensiv spelare som kan spela på de flesta platser. Han jobbar hårt för laget och vi hoppas att han kommer utvecklas på ett bra sätt hos oss, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.
Nigerianen landade i Göteborg under tisdag förmiddag och tycker det är skönt att äntligen vara på plats i Falkenberg.
– Jag är glad över att skriva på för Falkenbergs FF. Det är ett steg framåt för mig i min karriär. Jag har hört att klubben verkligen är bra på att ta hand om sina spelare. Jag vet att det finns flera afrikanska spelare som är glada över att tillhöra laget, säger Godwin Aguda.
Han har hållit ett öga på FFF under säsongen.
– Jag började följa laget – när jag hörde att de var intresserade av mig – för sex månader sen. Dominic Chatto har berättat mycket för mig om staden och klubben. Det verkar vara en trevlig klubb som är familjär och har en väldigt omtänksam atmosfär, säger 23-åringen.

Han är användbar på många offensiva positioner.
– Jag föredrar att spela som släpande anfallare eller som höger- eller vänsterytter. Jag kan också spela box-till-box-spelare från mittfältet, säger han.
Godwin beskriver sig själv som spelare på följande sätt:
– Jag håller en hög nivå när det kommer till markeringsspelet och arbetar väldigt hårt. Jag är stark, är en bra passningsspelare och är bra på att göra mål. Jag är bekväm med bollen och är en ödmjuk, lojal, fokuserad och smart lagspelare, säger nyförvärvet.
Han känner att han har mycket att tillföra, men säger ödmjukt:
– Först måste jag lära känna spelarna och lära mig spelstilen. Förhoppningsvis kan jag anpassa mig fort och hjälpa laget med mina egenskaper och framförallt göra mål.

FFF har redan två spelare från Nigeria i truppen; Umar Bala Muhammed och Nsima Peter. Dessutom känner han assisterande tränaren Dominic Chatto sen tidigare.
– Jag känner inte Nsima och Umar, men jag har hört från Chatto att de är trevliga. Jag ser fram emot att träffa dem. Jag är väldigt glad över att få ha Chatto runt mig. Jag respekterar honom mycket. Han har alltid varit som en storebror för mig och min agent har berättat mycket om hur bra han var som spelare, säger Godwin Aguda.
Detta blir första gången han spelar i Europa. Tidigare har han huserat i Nigeria och i Saudiarabien.
– Det är ett steg framåt i min karriär, samtidigt som det är en utmaning. Jag är väldigt glad över att ha chansen att spela här och visa min talang. Detta är självklart en möjlighet för mig. Jag ska göra mitt bästa för att göra falkenbergarna lyckliga och stolta, säger han.
Han har hittills bara hört gott om sin nya hemmiljö.
– Jag har hört att svenskar är vänliga och välkomnande och att Falkenberg är en fin stad med en vacker strand. Jag ser fram emot att träffa mina lagkamrater och lära mig sättet de spelar fotboll på, säger Godwin Aguda.

FFF hälsar Godwin välkommen till klubben!

Foto: David Svensson