Ikväll inleddes årets tävlingssäsong med en tuff bortamatch mot allsvenska laget Hammarby i Svenska cupen. Och FFF bjöd på riktigt bra motstånd. Gulvitt drömmålade genom Wilhelm Ärlig och var mycket nära att också göra 2-2 i andra halvlek.

Hammarby var det bättre laget i första halvlek. Falkenbergs FF kämpade och slet för att stå emot och tack vare relativt bra försvarsspel samt bra målvaktsspel av Tim Erlandsson så var ställningen 0-0 efter en halvtimmes spel. Men till slut blev trycket för stort. I 33:e minuten prickade en friställd Gustav Ludwigson in hemmalagets ledningsmål. Två minuter senare utökade Hammarby ledningen till 2-0 när Richard Magyar nickade in en hörna. Där var FFF:s markeringsspel inte tillräckligt bra. Efter första halvlek ledde ”Bajen” med 2-0.

FFF gjorde ett byte i paus. Melker Nilsson byttes då in istället för Oliver Hintsa. FFF arbetade sin i matchen och gjorde ett riktigt fint mål i 54:e minuten. Melker Nilsson bröstade fram bollen till Wilhelm Ärlig, som vräkte iväg en kanon med vänstern som var helt otagbar för Oliver Dovin i Hammarby-målet. FFF fortsatte att spela bra och skapade flera kvitteringschanser. Efter knappa timmen spelad fick Robin Hofsö en bra chans från nära håll efter framspelning från lagkapten Linus Dahl, men då räddade Dovin. Och två minuter senare fick Linus Borgström ett jätteläge efter en delikat macka från Godwin Aguda. Dovin parerade dessvärre till hörna. Där var det ytterst nära 2-2. I 73:e minuten bytte FFF in Umar Bala Muhammed istället för målskytten Wilhelm Ärlig, som löpt kopiöst mycket, och fyra minuter senare ersatte Melker Larsson Linus Borgström. I 87:e minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Oskar Christiansson och Christoffer Carlsson bytte då av Lucas Sibelius och Godwin Aguda. FFF var framme och hotade under slutminuterna och hade bud på ett andra mål, men resultatet stannade vid 2-1 till Hammarby. Och då ska vi komma ihåg att det nu skiljer två divisioner mellan lagen.

– Vi fick en spelmässigt ganska tuff start på matchen i första halvlek i både vårt försvarsspel och anfallsspel. Vi visste att vi skulle få jobba hårt i vårt försvarsspel men vi hade en ambition att i perioder kunna störa dem högre i deras uppbyggnadsspel. Tyvärr blev vi ganska snabbt låga och gav dem lite väl mycket tid med bollen. Dock kändes vi ändå stabila i vårt låga försvarsspel. Vi blev lite ängsliga och stressade i vårt egna spel och fick tyvärr för få sekvenser av bollinnehav, säger assisterande tränaren Tobias Tuvesson och fortsätter:
– I andra halvlek lyckades vi störa dem högre och vi blev mycket mer framåtlutade. Vi spelade med ett större självförtroende och fick igång ett mycket bättre passningsspel! ”Wille” gjorde ett fint mål i en period där vi stundtals spelade riktigt bra. I andra halvlek blev det en mycket jämnare match och vi skapade ett antal bra chanser som mycket väl kunde resulterat i något mer mål. Surt att vi inte lyckas få till den riktiga forceringen och göra 2-2 men det var en andra halvlek som vi definitivt tar med oss framöver! säger ”Tuve”.

För 19-åringarna Lucas Sibelius, som startade, och Melker Larsson, som hoppade in, var detta tävlingsdebut i FFF-tröjan. Och det inför drygt 14 000 åskådare på Tele2 Arena.
– Det kändes bra, väldigt kul att spela inför så mycket publik. Min insats var godkänd, men jag vet att jag kan bättre, säger Melker Larsson.
– Det kändes fantastiskt. Detta är en dag man har drömt om sen man började spela fotboll, säger Lucas Sibelius.
Han fick mycket beröm av ledarteamet efteråt.
– Alltid kul att få beröm. Det kändes bra och jag ville bara visa framfötterna, säger talangen.

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Linus Dahl (K), Lucas Sibelius – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö.
Avbytare: Nadeem Omar, Gabriel Johansson, Melker Nilsson, Melker Larsson, Oskar Christiansson, Christoffer Carlsson, Umar Bala Muhammed.

Foto: Lollo Skagerfält