Falkenbergs FF värvar igen. 25-årige mittfältaren Linus Dahl, som förra säsongen var lagkapten för Ljungskile SK i superettan, har efter ett lyckat provspel signerat ett tvåårskontrakt med FFF.

Falkenbergs FF:s sportchef Håkan Nilsson är nöjd med klubbens senaste nyförvärv.
– I Linus får vi en spelare som ökar konkurrensen på vårt mittfält. Linus är en spelare som arbetar hårt för laget. Han är positionssäker, en duktig passningsspelare och bra i huvudspelet. Dessutom är Linus utifrån vi lärt känna honom en person som passar väl in i Falkenbergsandan, säger Håkan Nilsson.

Göteborgaren är 188 centimeter lång och väger 85 kilo. Det är med andra ord en rejäl mittfältare som FFF har värvat. Linus Dahl har Mölnlycke IF som moderklubb och hamnade via spel i IFK Göteborg i Ljungskile SK 2015. Där blev det 120 seriematcher och tolv mål, varav tio under de två senaste säsongerna, för LSK i superettan och division 1. Han avslutade sejouren som lagkapten. Nu har han skrivit på för Falkenbergs FF.
– Det känns väldigt bra. Jag känner mig väldigt glad och ser fram emot de här åren jättemycket. Jag har varit i Falkenberg på somrarna och känner till vad klubben har gjort. FFF känns väldigt professionellt. Det är något snäpp upp i klubbstorlek och hur professionellt den sköts. Det känns väldigt tryggt och bra, säger Linus Dahl.
Han har provspelat för FFF och spelade en timme i träningsmatchen mot Malmö FF
– Provspelet gick stabilt. Med tanke på att jag hade haft semester, om man kan kalla det så, från fotbollen ganska länge gick det okej. Det var lite ömma ben efter matchen mot Malmö FF, men jag kom lätt in i gruppen och kunde visa en del av det jag kan, säger han.

Han beskriver sig själv som en kraftfull spelare som springer mycket.
– Jag har lärt mig att bli bättre på det offensiva spelet och göra poäng. Det vill jag fortsätta utveckla. Jag är en tvåvägsspelare som är ganska offensiv. Jag löper mycket fram och tillbaka. Jag är en tuff spelare, men har blivit bättre på att hantera mina varningar, säger han.
Istället har målen blivit fler.
– Det smällde till när vi gick upp till superettan för två år sen. Jag hade en roll där jag fick löpa mycket och röra mig mycket kring motståndarnas box, och där är jag rätt bra. Jag har också upptäckt hur kul det är att göra mål och då vill man göra fler, säger 25-åringen med ett leende.
Ifjol spelade han med ex-FFF:arna Johannes Vall och Johan Svahn.
– De hade bara bra saker att säga om FFF, säger Linus Dahl.
Efter många år i LSK ville han få ett miljöombyte.
– Ljungskile SK har varit jättebra för mig. Men jag känner att man mår bra som människa av att byta miljö ibland. Det ska bli härligt att komma till ett ställe där jag får utvecklas ännu mer, säger han.
Faktum är att han inte har spelat med någon i FFF:s trupp tidigare.
– Nej, jag har inte spelat med någon innan. Det är lite ovanligt, säger han.

Mittfältaren tycker om Falkenbergs FF:s mål om att slåss om en allsvensk plats och göra perioden i superettan ettårig.
– Det är superkul! Vi har samma mål, klubben och jag. Det är lite skillnad från förra året då jag var i ett lag som slogs i botten. I år vill jag vinna fler matcher, säger han.
Linus vill vara med och bygga upp vinnarmentaliteten igen.
– Jag vill bidra med mycket; segrar, mål och hårt jobb varje dag. Jag vill vara en glad lagkamrat som hjälper mina medspelare, säger han.
Han är tillfreds med rollen Hasse Eklund ser honom i.
– Jag ska vara en offensiv innermittfältare i ett 4-3-3-system. Jag ska löpa mycket och komma in i straffområdet, där jag trivs som bäst. Jag har fått ett jättebra intryck av Hasse. Han har ett tydligt tänk kring vad han vill få ut av oss, vilket underlättar, säger han.

Utanför planen är göteborgaren en lugn, trygg och glad kille som studerar E-handel och marknadsföring och gärna lyssnar på Joakim Thåström.
– Thåström är det bästa vi har, säger han.
Linus Dahl har valt tröja nummer 20.
– Det är det nummer jag har haft de senaste säsongerna. Det känns bra, säger 25-åringen.
Nu ser han mest fram emot att få träffa sina nyblivna lagkamrater igen.
– Det ska bli kul att komma i gång och göra det som krävs för att göra kroppen 100 procent redo, säger han.

Vi hälsar vårt senaste nyförvärv varmt välkommen till Laget vid havet!

Foto: David Svensson