Norrby IF
Under måndagskvällen gick Falkenbergs FF in i Svenska cupen. Division 1-laget Utsiktens BK stod för motståndet på Bravida Arena och FFF fick en smakstart tack vare två fina mål av Adam Bergmark Wiberg i första halvlek. Utsiktens BK reducerade i andra halvlek men ”ABW” punkterade sedan matchen med sitt tredje mål för kvällen. Vilken tävlingsdebut i FFF-tröljan! Och FFF vann med 3-1.

Efter fem minuter fick FFF sånär ett friläge. Mahmut Özen slog en genomskärare mot en framstormande Edi Sylisufaj, men bollen bröts i sista stund. I 13:e minuten vann Adam Bergmark Wiberg bollen och spelade vidare den till Oliver Hintsa, som var nära att motlägga in bollen. Målvakten Tom Amos sträckte ut och räddade till hörna. Två minuter senare tog FFF ledningen. Mahmut Özen och Melker Nilsson kombinerade sig fram och Nilssons precisa inlägg från högerkanten dundrades i mål av Adam Bergmark Wiberg. Bra förarbete, kliniskt avslut och FFF var i ledningen. Minuten senare motade Viktor Noring ett hårt skott utifrån. I 19:e minuten stod Edi Sylisufaj för en fin aktion och var nära att ge en lagkamrat öppet mål, men ett Utsiktenben räddade hemmalaget från ett tidigt 0-2-underläge.

I 25:e minuten kom målet istället. Adam Bergmark Wiberg frispelades av Edi Sylisufaj och var iskall i friläget. FFF var uppe i tvåmålsledning och ”ABW” var tvåmålsskytt! I 26:e minuten var Utsiktens BK nära att reducera, men nicken från nära håll gick utanför bortre stolpen. Det var tufft spel på planen och det smällde rejält i närkamperna. Men några fler mål blev det inte i första halvlek. FFF gick till halvtidsvila i 2-0-ledning.

Edi Sylisufaj fick ett läge direkt i andra halvlek men avslutet räddades utan problem av Tom Amos. I 56:e minuten reducerade Utsikten efter en hörna som skarvades in av Niklas Olsson vid bortre stolpen. Nio minuter senare gjorde Viktor Noring ett bra ingripande på ett skott i straffområdet. Med 21 minuter kvar av ordinarie tid gjorde FFF sitt första byte i matchen. Matthew Garbett bytte då av Christoffer Carlsson. Varningarna haglade i andra halvlek, framförallt för ett riktigt tufft spelande hemmalag.

I 83:e minuten hade FFF ett bra anfall som avslutades med att Adam Bergmark Wiberg bombade in sitt tredje mål för kvällen. Vilket avslut! Helt otagbart för Tom Amos. Hattrick i tävlingsdebuten i FFF-tröjan är få förunnat. Passningen stod Melker Nilsson för. Direkt efter målet byttes Anton Wede in istället för Edi Sylisufaj. FFF vann cuppremiären i Göteborg med 3-1. Spelmässigt finns det mer att ta av men det viktiga var att FFF vann matchen och bygger vinnarmentalitet.

– Jag är nöjd med att vi kunde vinna. Under perioder i matchen hade vi bra anfallsspel och satte våra tre anfallare i arbete på ett bra sätt. Där har vi något att bygga vidare på. Jag stör mig på att vi släppte in ett mål, det ska vi inte behöva göra. Men det var skönt att börja med en seger och det var jättebra att Adam fick göra tre mål direkt, säger Hasse Eklund.
– Riktigt kul att göra tre mål! Som anfallare vill man göra mål. Det var verkligen inget fel på det sista målet. Jag vet att jag kan skjuta och borde göra det oftare, säger ”ABW”, som ville fått matchbollen med sig hem.