Den underbara segern mot GIF Sundsvall och lyckade resultat i övrigt innebar att Falkenbergs FF för första gången på länge tog steget upp på säker mark! Där planerar FFF att bli kvar även efter lördagens viktiga hemmamatch mot Helsingborgs IF.

HIF har fem SM-guld och lika många cuptitlar på meritlistan. Det senaste SM-guldet kom 2011, då laget vann såväl allsvenskan som Svenska cupen och Supercupen. HIF har genomfört 66 säsonger i allsvenskan och återfinns på sjätte plats i maratontabellen. Det finns mängder av kopplingar mellan de allsvenska nykomlingarna FFF och HIF. Skåningarnas huvudtränare Henrik Larsson coachade FFF 2014 och FFF:s dito Hasse Eklund har varit både spelare och tränare i HIF. Anton Wede, Hampus Nilsson och Carl Johansson har alla representerat den rödblåa klubben och HIF:s ytterback Adam ”Crazy” Eriksson slog igenom i FFF. Tobias Tuvesson var tidigare assisterande tränare i HIF och dessutom är Kalle Söderström född i Helsingborg. Lägg till att Marcus Mathisen har avgjort ett allsvenskt kval mot HIF och temperaturen mellan klubbarna höjs ytterligare. Vi gulvita minns gärna tillbaka på 2-0-segern hemma mot HIF 2014 då Tobias Karlsson och Stefan Rodevåg målade. Sedan dess har Gulvitt haft det tufft mot HIF och det vill vi gärna ändra på nu. Matchen i Helsingborg den 25 maj slutade 1-1 sedan Nsima Peter nätat och Andri Runar Bjarnason kvitterat. Nu är FFF, som också har slagit HIF i division 2, enbart ute efter tre poäng!

Spelaromsättningen har precis som vanligt varit stor i Helsingborgs IF i år. Namnkunniga spelare både kommer och går vilket såklart ruckar på kontinuiteten. Spelarmaterialet ”Henke” har till sitt förfogande är det dock inget fel på. Eller vad sägs om namn som landslagskaptenen Andreas Granqvist, Thierry Henrys gamla lagkamrat Markus Holgersson, Manchester Uniteds ex-keeper Anders Lindegaard och Wanderson do Carmo, skytteligavinnare i både allsvenskan och ryska ligan? Skåningarna, som fick storstryk av Örebro SK på hemmaplan senast, ligger för närvarande tre poäng före FFF i tabellen, vilket betyder att Laget vid havet tar klivet upp på samma antal poäng (17) vid seger. FFF har presterat bra på hemmaplan på sistone och vill nu ta sin första seger mot HIF på fem år.

Glöm inte att köpa biljett, denna match vill ni inte missa! Välkomna till Falcon Alkoholfri Arena, FFF:s hemmaborg! Tillsammans ska vi sjunga fram Gulvitt till en fullpoängare!