Idag presenterades resultatet från den certifiering som görs av alla akademier i Unicoach. Falkenbergs FF har glädjande ökat till fyra stjärnor.

Samtliga deltagande 31 akademier inom Unicoach har fått sina verksamheter certifierade av Svensk Elitfotboll. Totalt ökar 13 klubbar sin poäng jämfört med 2019.
– Certifieringen är en viktig del av akademiernas arbete. Det har glädjande nog varit en positiv ökning i antal aktiva spelare gällande speltid på elitnivå som våra klubbar har utbildat detta år, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.

Syftet med certifieringen av klubbarna är bland annat att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsong.

För Falkenbergs FF resulterade certifieringen i totalt 1889 poäng och vi hamnade på fjärde plats bland de klubbar som ökade mest i Allsvenskan 2020. Resultatet innebär också att FFF är en av tre klubbar som får en extra stjärna i år och vi går från 3 till 4 stjärnor.
– Det känns väldigt roligt. Det är ett kvitto på att den målmedvetenhet vi har i Falkenbergs FF med att arbeta för att fostra unga fotbollsspelare till att bli så bra som möjligt ger resultat. Våra ungdomsledare och akademitränare gör ett mycket gott arbete, säger sportchef Håkan Nilsson.

Mer information om certifieringen och årets resultat hittar du på unicoach.se