Falkenbergs FF städade av Åtvidabergs FF rätt ordentligt i första halvlek och vann till slut med 4-0 efter mål av Wilhelm Ärlig, Linus Borgström, Godwin Aguda och Oliver Hintsa. Men Christoffer Andersson är inte helt tillfreds med prestationen.

Det var aldrig något snack om saken. FFF var det bättre laget direkt från start. Efter 14 minuter kom utdelningen då Wilhelm Ärlig mycket läckert lyfte in 1-0 på pass från Christoffer Carlsson. ”Wille” var otroligt kylig och målet var ett konstverk. Minuten senare gjorde FFF 2-0 sedan Linus Borgström tryckt in bollen efter förarbete från Oliver Hintsa. FFF fortsatte att trycka på och kom i anfallsvåg efter anfallsvåg. Till slut kom 3-0 i 36:e minuten då Godwin Aguda nickade in bollen efter skarv från Adam Eriksson. FFF, bytte in Leonardo Farah Shahin istället för Godwin Aguda (känning) i paus, trummade av på takten lite i andra halvek men skapade ändå ett antal målchanser att göra 4-0. Slutligen kom det då Oliver Hintsa prickade in 4-0 i 74:e minuten. Gulvitt bytte utöver ”Leo” in Lucas Sibelius, Melker Larsson, Oskar Christiansson och Elliot Hintsa i andra halvlek. FFF hade bud på fler mål, men det stannade vid en 4-0-seger.

– Lite tveksam start tycker jag, men vi gjorde två snabba mål. Det gjorde att matchen blev en 3-0-historia och en trygg ledning. Vi kom ut i andra halvlek där vi ville driva på ännu mer. Vi mötte ett lite mer disciplinerat Åtvidaberg utifrån deras press-spel. Där var vi för dåliga. Vi gjorde 4-0 och vi hade lägen för både 5-0 och 6-0 men andra halvlek var beige. Vi vill vara laget som spelar bra fotboll i 90 minuter, framförallt på hemmaplan. Tre poäng är fantastiskt. Inga konstigheter, vi var det bättre laget. Men jag vill se att vi utvecklas ännu mer och att fler spelare håller en högre nivå över 90 minuter, säger Christoffer Andersson.
Du är mer nöjd med första halvlek med andra ord?
– Ja, det är jag, även om bollbehandlingen i första halvlek också var för svag på sina håll och kanter. Men det var vissa spelare som höll uppe det. Oliver Hintsa och Adam Eriksson var bra. ”Stoffe” Carlsson och Tim Stålheden var stabila hela tiden. Det gjorde att laget växte. Många av de offensiva spelarna fick självförtroende av målen vi gjorde, men det var lite för blandat. Jag vill ha ett jämnare Falkenbergs FF som är ännu mer homogent i prestationerna.
”Wille” gjorde ett fint mål!?
– Det var väldigt vackert. Det var en superfin boll av ”Stoffe”. Djupledsrörelserna vill vi ju ha. Han har gjort sådana mål innan och vi har sett Oliver göra sådana mål. Det är viktigt att man har den ingrediensen i spelet.
Vem var bäst idag tycker du?
– Adam var stabil. Oliver var bra där framme och Tim var bra generellt. Sedan var det lite blandat på vissa håll i prestationerna. Vi gjorde en stabil match utifrån att vi vann med 4-0, men jag vill ha ännu mer av det här gänget. Det finns massor mer att ta av. Vi har många unga spelare som pendlar. Stabilare prestationer över tid är viktigt att vi får in i det här gänget, säger ”Chrisse”.

Så startade FFF:
Anton Andersson – Linus Borgström, Tim Stålheden, Gabriel Johansson, Adam Eriksson – Christoffer Carlsson, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Remo Gotfredsen Grgic – Oliver Hintsa.