Torslanda IK
Falkenbergs FF breddar verksamheten och satsar från och med nästa år på ett eget damlag igen. För sex år sedan slogs klubbens damlag samman med IF Böljan i en medveten satsning för att få fram ett elitlag i Falkenberg. FFF har dock fortsatt med flickfotboll och har nu bestämt sig för att även satsa på ungdoms- och seniorfotboll för damer.

Falkenbergs FF har idag en aktiv flickverksamhet för de allra yngsta, men saknar verksamhet på ungdoms- och seniornivå. Under en längre tid har det förts en diskussion i Falkenbergs FF om att åter satsa på damfotboll på seniornivå och efter beslut i styrelsen i lördags är nu tiden inne.

– Det här känns roligt och framförallt viktigt. Som kommunens mest etablerade förening med en stor och bred verksamhet måste vi självklart erbjuda både herr- och damfotboll. För mig är detta en mycket viktig principfråga och jag är stolt över att vi nu satsar på damfotbollen igen, kommenterar Falkenbergs FF:s ordförande Patrik Hannell som fortsätter:
– Damfotbollen är på frammarsch och en satsning ligger rätt i tiden för FFF men framförallt för Falkenbergs unga fotbollsspelande damer. 2020 blir ett spännande år i Falkenberg och vi tror att U17-EM kommer att bidra till ett ökat intresse.

Fredrik Wisén är den som fått uppdraget att leda arbetet med att utveckla damfotbollen i klubben. Han förklarar tankarna bakom det hela så här:
– Anledningen till den här satsningen från FFF:s sida är att vi vill utveckla och motivera unga tjejer och damer i deras fotbollskarriär samtidigt som vi erbjuder A-lagsfotboll för fler lokala spelare. Jag ser fram emot min roll som sportchef och tränare för damlaget men det roligaste av allt är att Falkenbergs FF nu vill satsa på damfotboll igen.

Spelare som är intresserade av att börja i Falkenbergs FF kommer själva ha möjlighet att anmäla sitt intresse. Klubben kommer framöver att gå ut med ett anmälningsförfarande som är likt för alla och provträningen startar sedan upp redan under vecka 45.

För mer information: Kontakta sportchef dam Fredrik Wisén på tel. 0733-342 279, eller föreningens ordförande Patrik Hannell på tel. 0702-555 000