Frillesås FF
Falkenbergs FF spelade ut sitt fulla register och vann mot toppkonkurrenten FC Trollhättan med klara 5-1 under söndagen. Målen gjordes av Christoffer Carlsson, Godwin Aguda, Oliver Hintsa, Leonardo Farah Shahin och Tim Stålheden.

FFF visade var skåpet ska stå och tog tag i taktpinnen direkt från start. Redan i sjätte minuten kom ledningsmålet som ett brev på posten. Christoffer Carlsson laddade bössan och prickade snyggt in den i borte hörnet. En pangstart för FFF, som fortsatte mala på framåt. I 23:e minuten fick FC Trollhättan straff. Men då klev Tim Erlandsson fram och visade varför han är seriens bästa målvakt (81 i räddningsprocent inför matchen). Tim läste skyttekungen Alibek Alievs straff och stod för en fin räddning vid stolproten. Efter 31 minuter dubblerade FFF ledningen. Efter förarbete av Adam Eriksson kunde Godwin Aguda trycka in bollen från nära håll. 2-0 var också ställningen efter första halvlek.

Första halvan av andra halvlek blev mållös men i 70:e minuten kunde inte längre FC Trollhättan stå emot. Leonardo Farah Shahin hittade Oliver Hintsa, som blev fri och hittade en lucka bakom Julius Lindgren. Fyra minuter senare stod FFF för ett mål av den högre skolan. Bollen gick som på ett snöre och Rasmus Andersson klackade bollen till Leonardo Farah Shahin som iskallt lurade bort motståndarna och sköt in 4-0. I 81:a minuten blev läget ännu bättre då Tim Stålheden nickade in 5-0 på en hörna från Lucas Sibelius. Tim, som är ovanligt målfarlig för att vara mittback, skrek sedan ut sin glädje framför hemmastå.  I slutsekunderna lyckades FC Trollhättan få in reduceringsmål, vilket var retligt då Tim hade varit värd att hålla nollan. Men FFF, som bytte in Oskar Christiansson, Melker Larsson, Remo Gotfredsen Grgic, Sewen Emilov och Tobias Helldén under slutkvarten, vann ändå väldigt komfortabelt med speedwaysiffror; 5-1.

– Detta var mycket trevligt. En fantastisk insats av grabbarna. En eloge till dem för hur de tog sig an matchen. Vi vann klart rättvist. De hade en straff i första halvlek där Tim räddade oss genom att läsa Alievs placering. Det var självklart viktigt i den fasen. Vi var homogena, disciplinerade och vann boll på rätt ställen. De hade ett bollinnehav, men det visste vi att de skulle ha. Dels utifrån hur de pressar och dels utifrån vår matchplan defensivt, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi står här med 5-1 och då kan bollinnehav vara totalt ointressant. Det var solklart att de ville trä in bollar centralt. Vi var tvungna att vara centrerade och fina och ha forwards som var disciplinerade och gjorde rätt saker och det gjorde dem, därav hade de väldigt svårt att få till sin spelidé.
Han är glad över att ”Stoffe” öppnade målskyttet med sitt första mål för säsongen.
– Ja, det var fantastiskt, som mot Oskarshamn förra året. Det var välplacerat efter en bollvinst högt upp. Han placerade in den i bortre med ett magiskt avslut. Vi had fem olika målskyttar. Det enda som var lite smolk i bägaren var att jag jättegärna hade velat ha en nolla, för Tims skull. För hans straffräddning och bra agerande generellt. Det var lite surt i sista minuten. Men 5-1 och en fantastisk insats tar vi med oss, säger ”Chrisse”.

Han gläds över att många spelare fick komma in i målprotokollet.
– Och Tim Stålheden var stabil som vanligt. Tim Erlandsson var bra som alltid. Det var ett lagarbete. Tim fick göra sitt sjunde mål och knäppa ”Lunkan” på näsan, utifrån hans målrekord (sex mål som mittback i superettan 2007) som han har snackat om i all evighet. Det gläds vi åt lite extra. Kollektivtet var bra. Ingen föll ur mängden. Vi var disciplinerade på kanterna. Rasmus gjorde ett jättebra jobb i skymundan. Han gjorde rätt i positionsspelet. De brukar ha många inlägg från högersidan. Det var inte alls mycket överhuvudtaget idag fram tills slutet.
Vi tog bort Alibek Aliev ganska bra?
– Vi hade punkt på honom på fasta situationer, men annars hade vi inte gjort annat än att prata om hans rörelse och var han vill hålla hus i straffområdet. Där har vi ett disciplinerat försvarsspel. Vi städade med innermittfältare framför näsen på honom några gånger. Vi plockade undan bollar och gjorde rätt saker. Killarna ska ha en fjäder i hatten för den här insatsen.
Vi gjorde nu ett litet ryck och har fem poäng ner till tredjeplatsen!
– Absolut och vi har inte gett upp förstaplatsen heller. Oddevold har fyra matcher kvar varav två tuffa bortamatcher. Vi är i bra form nu och tar match för match. Nu är det Oskarshamn borta nästa vecka. De vann mot Lund igår. Det är absolut en utmaning men vi är i bra form och har bra självförtroende. Vi ska bara fortsätta denna resa in i kaklet.
Det blir en lite annan typ av match på en plan som inte är jättebra!?
– Ja, det är en konstgräsplan som inte är den bästa. Men vi har gjort det förr. Vi har vunnit borta mot Vänersborg och Tvååker och kan göra det igen. Nu ska vi slicka såren och njuta av det här. Vi ska gå igenom positiva saker och sen ska vi förbereda oss som vi brukar göra, säger huvudtränaren.

Here we go!