Inför andra halvlek i andra kvalmatchen var superettan-kvalet helt oavgjort. Men ÖFK fick en straff i andra halvlek och utökade sedan till 2-0. Det blev en hjärtskärande förlust för FFF, vars förlustfria svit stannar vid 25 matcher.

ÖFK hade mycket boll och satte hög press inledningsvis. Hemmalaget hade en boll som rensades nära mållinjen och ett skott i bra läge som gick utanför, men trots att de hade ett stort bollinnehav så lyckades de inte så många målchanser. Faktum är att FFF hade de två största chanserna. I fjärde minuten avlossade Robin Hofsö ett skott som smet precis utanför högra stolpen. Och i 41:a minuten blev Taylor Silverholt fri. Han drog till för kung och fosterland och fick se bollen gå i ribban. Wilhelm Ärlig var först på returen men prickade inte mål. Matchen var mållös efter 45 spelade minuter.

FFF inledde andra halvlek piggt och hade flera möjligheter att ta ledningen. Bland annat var Godwin Aguda och Linus Borgström nära att trycka in bollen. Men Aly Keita stod emot. Mitt i FFF:s fina period fick plötsligt ÖFK en billig straff. Simon Kroon förvaltade straffen och ÖFK var ledning efter 57 minuters spel. Fem minuter senare bytte FFF in Oliver Hintsa istället för Wilhelm Ärlig. I 69:e minuten fick ÖFK frispark på offensiv planhalva. Erick Brendon mottade in bollen och Ludvig Fritzson skarvade in den. FFF gjorde ett försök att komma tillbaka och bytte först in Lucas Sibelius och Linus Dahl och därefter Sewen Emilov och Umar Bala Muhammed, men det ville sig inte. FFF fick inte in bollen på Jämtkraft Arena. Det blev en blytung och hjärtskärande förlust. Efter 25 raka matcher utan förlust blev ÖFK till slut för svåra.

– Vi hade uppförsbacke i perioder i första halvlek där vi fick jobba hårt i defensiven. De kom till lite distansskott och något inlägg blev farligt, men de skapade inte så många megachanser. Vi hade två ganska stora, Robins skott och Taylors i ribban. Sen så hade vi de stora chanserna i början av andra halvlek. Hade vi fått in ett mål där och de blivit lite darriga så hade vi kanske kunnat ta oss igenom matchen med en vinst. Nu blev det åt andra hållet. Det svänger i fotboll och tyvärr blev det ett negativt resultat. Det är otroligt tungt givetvis. Spelarna har gett allt hela säsongen, de har gett allt i den här matchen och jobbat frenetiskt hela tiden och så trillar vi på målsnöret efter en väldigt bra genomförd säsong där vi har blivit bättre för varje vecka som gått, säger Christoffer Andersson och fortsätter:
– Vi har vunnit matcher och varit starka hemma och borta. Vi har kunnat vinna på olika sätt och tagit oss dit vi vill vara. Sen faller vi målsnöret efter att vi gått hela vägen till kvalet. Det är klart att det är otroligt tungt. Det blir himmel eller helvete när allt avgörs i en fajt. Det är extremt jobbigt. Men det är fotboll vi spelar. Det finns ljusa stunder och det finns mörka stunder i fotbollslivet, men det finns annat i världen också. Det handlar om att ta detta vidare. Vi kan inte påverka det som har hänt. Vi ska må dåligt ett tag men sedan ska vi lära oss av det, ta nya tag och komma stärkta ur det. Det är det vi måste sikta på. Vi ska jobba vidare på det vi har gjort och bygga vidare med en trupp som till stora delar har kontrakt. Det finns fortfarande mycket att förbättra och utveckla. Vi ska också bli starkare för varje transferfönster och ta steg i den riktning vi vill.

Han kommenterar straffsituationen:
– Det är jättesvårt att säga om det är straff. Det var några sådana situationer. Han fick någon liten touch och lite blod i första halvlek. Jag vet inte om det påverkade. Vi får titta på det i efterhand. Det är klart att det känns jobbigt när det är en jämn match som står och väger. Vi hade massor av målchanser i början av andra halvlek, där vi kunde tagit kommandot och så kom en straff. Det ska inte behöva bli en straff utifrån en sådan situation.
Godwin Aguda hade en bra chans innan det?
– Så är det. Vi gjorde en jättebra försök i andra halvlek. Vi kom ut och trodde verkligen på att vi skulle ta ledningen. Jag hade en god känsla och kände att något var på gång och så kom den inläggssituation som ledde till straffsituationen.
25 raka utan förlust är ändå imponerande?
– Vi är jättenöjda med vår utveckling och med hur vi har tagit oss framåt. Det är tuffa matcher i ettan också, men vi har lyckats att vinna matcher på olika sätt. När vi inte har vunnit har vi tagit oss tillbaka i matcher och fått oavgjorda resultat. Vi har tagit oss dit vi vill vara men det räckte inte fullt ut till avancemang. Det är så nära, så nära, men det räckte inte fullt ut, säger Christoffer Andersson.

Så startade FFF:
Nadeem Omar – Linus Borgström, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Melker Nilsson, Christoffer Carlsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Taylor Silverholt – Robin Hofsö