FFF kunde ha gjort 1-0 direkt men missade två fina möjligheter. Istället tog Hammarby ledningen i elfte minuten och drygade ut den precis före paus. FFF:s förlustfria svit på hemmaplan spräcktes och ”Bajen” tog tyvärr årets första seger på gräs.

Redan efter en minut fick Nsima Peter ett bra läge. Avslutet var dock tamt och kunde enkelt fångas av Johan Wiland. Kort därefter fick FFF ett lysande kontringsläge. John Björkengren hade ett kanonbra skottläge men valde osjälviskt att passa och chansen rann ut i sanden… FFF var bäst inledningsvis, men när Hammarby väl fick chansen så tog dem den. Med elva minuter spelat testade Darijan Bojanic lyckan från distans. Hampus Nilsson misslyckades med att rädda och Hammarby var i ledning. Som ni vet kommer en olycka sällan ensam. I 29:e minuten tvingades mittbacksklippan Carl Johansson bryta matchen på grund av en lårskada. Tobias Englund ersatte. På stopptid i första halvlek blev uppförsbacken än brantare. Darijan Bojanic mottade in en frispark som gick hela vägen in i mål. Hammarby ledde därmed med 2-0 i paus.

FFF kämpade och försökte få till en reducering i andra halvlek. I 62:a minuten bytte Hasse Eklund in ryske anfallaren Kirill Pogrebnyak istället för Nsima Peter. Elva minuter senare fick John Björkengren en tuff varning som tyvärr innebär att han är avstängd från matchen mot Häcken på söndag. I ett sista försök att få till en reduceringsboll kastades Anton Wede in i handlingen i 84:e minuten. Kalle Söderström klev av. John Björkengren fick en ypperlig chans i 91:a minuten. Han kom i bra läge och fick till en bra nick, som dessvärre reflexräddades snyggt av Johan Wiland. FFF fick aldrig hål på Hammarby utan föll tungt med 0-2 inför 4328 åskådare hemma på Falcon Alkoholfri Arena. En liten tröst var att samtliga bottenkollegor också kammade noll. Nu gäller det att snabbt glömma detta och ladda om för mötet på Hisingen. Kampen om nytt kontrakt fortsätter. Orden ge sig finns inte i Falkenbergs FF:s vokabulär och kommer heller aldrig att göra det.