Getinge IF
Under lördagen var det äntligen dags för seriepremiär hemma mot Gais. Falkenbergs FF var klart bättre än Gais i första halvlek, men förvaltade inte sina lägen. Istället gjorde göteborgarna matchens enda mål i andra halvlek.

FFF inledde bättre än Gais och skapade de första målchanserna. I fjärde minuten fick Edi Sylisufaj matchens första läge, men avslutet gick rakt på Mathias Karlsson i Gais mål. I sjunde minuten fick Samuel Adrian ett bra läge sedan Adam Bergmark Wiberg stressat Karlsson till en felpassning. Skottet touchade en gaisare och smet utanför högra stolpen. I 25:e minuten fick Melker Nilsson ett bra skottläge. Karlsson fick sträcka ut för att nå bollen. Fyra minuter senare fick Christoffer Carlsson bollen i utkanten av straffområdet. Hon drog iväg en hård boll som såg ut att vara tänkt som ett inspel men som blev farligt och tvingade Karlsson att rädda till hörna. I 35:e minuten fick FFF ett superläge framför mål. Adam Bergmark Wiberg frispelade Oliver Hintsa, som krutade bollen över från nära håll. FFF var bättre i första halvlek men förmådde inte göra mål på sina möjligheter. Därmed var ställningen 0-0 i paus.

Fem minuter in i andra halvlek tog Gais ledningen sedan Daniel Sterner nickat in en frispark. Det var också Gais första målchans i matchen. I 66:e minuten gjorde FFF ett dubbelbyte. Kalle Söderström och Mahmut Özen kom in istället för Oliver Hintsa och Linus Borgström. Med 20 minuter kvar träffade FFF ribban efter en hörnvariant. Där var det oerhört nära 1-1. I 78:e minuten ersatte Anton Wede Melker Nilsson. Minuten senare var FFF en reflexräddning från Karlsson från en kvittering. FFF slängde också in Matthew Garbett och Kalle Björklund under slutminuterna. Christoffer Carlsson och Axel Norén klev av. Det blev ingen kvittering. Gais vann med 1-0 och FFF fick ingen rolig start på superettan 2021.

– Vi gjorde en jättebra första halvlek och skapade många målchanser. Men fotboll avgörs i de båda straffområdena. Det gäller att göra mål på sina chanser och det gjorde vi inte, säger Hasse Eklund.