Torslanda IK
Resultatet i premiären mot Gais blev inte vad vi hade hoppats på. Revanschlustan är därför stor inför årets första bortamatch mot IK Brage imorgon.

Födelsedagsbarnet Hasse Eklund är laddad inför matchen. Han berättar vad de har arbetat mest med under veckan.
– Vi har under veckan jobbat en hel del fysiskt med laget då vi är lite ojämna i formkurvan och behöver förbättra vår löpkapacitet på en del håll. I den taktiska delen har vi jobbat med anfallsspelet som vi inte har lagt så mycket tid på under försäsongen. Det blev ganska tydligt när vi hamnade i underläge med 0-1 mot Gais att vi behöver forcera den träningen för att hitta fler verktyg att kunna attackera vår motståndare på, säger huvudtränaren.

Trots förlusten mot Gais tar han med sig positiva saker, men han ser också stora möjligheter till förbättring.
– Prestationen mot Gais var bra fram till att vi släppte in ett mål på en fast situation och sen agerade vi väldigt stressat när vi kände att våra tre poäng var på väg att glida oss ur händerna. Vi behöver förbättra tålamodet och hitta ett lugn i vårt spel där vi är mer varierande i vårt anfallsspel och utnyttjar vårt passningsspel bättre än mot Gais, säger han.

Han beskriver fjolårets tabellåtta IK Brage, som spelade 1-1 mot Akropolis i premiären, som ett starkt kollektiv.
– De har tydliga linjer i vad de vill göra. Jag tror att matchbilden blir ganska svängig då båda lagen vill försöka att vinna matchen via en idé om att spela en offensiv fotboll och sätta motståndaren under press.
2018 vann FFF både hemma och borta mot masarna. Vad krävs då för att gå segrande ur matchen denna gång?
– Alla lagen är bra i superettan och det blir lite klyschigt att ha med sig en jäkla vinnarvilja in i matchen. Rent taktiskt tror jag det blir viktigt för oss att hålla organisationen och arbeta hårt i försvarsspelet, säger Hasse Eklund.

De gulvita spelarna är mycket revanschsugna efter premiären i lördags.
– Spelarna var rejält besvikna på resultatet mot Gais och har arbetat hårt under veckan för att förbättra sig. Det känns som om nivån har höjts ett snäpp under träningarna och vi kommer alla jobba oerhört hårt för att få med oss de tre poängen från Borlänge, säger han.
Utöver de långtidsskadade är det bara Matthew Garbett, som har en gipsad arm men snart är tillbaka i träning, som saknas på grund av skada eller sjukdom. Hasse är nöjd med läget i truppen.
– Jag tycker att nivån har höjts och fler spelare börjar att komma i form där laguttagningen har försvårats inför kommande match, precis som det ska vara. Det kommer säkert att bli någon förändring i startelvan då vi vill angripa Brage lite annorlunda taktiskt än vi spelade mot Gais.  Men förändringarna håller vi för oss själva fram till matchstart, säger han.

Truppen:
1. Johan Brattberg (mv)
4. Axel Norén
6. Anton Wede
8. Tobias Karlsson (K)
9. Oliver Hintsa
10. Kalle Söderström
11. Edi Sylisufaj
12. Christoffer Carlsson
17. Samuel Adrian
18. Linus Borgström
20. Linus Dahl
21. Mahmut Özen
23. Lorik Ademi
25. Tobias Englund
26. Kalle Björklund
28. Melker Nilsson
31. Viktor Noring (mv)
45. Adam Bergmark Wiberg

Avspark sker klockan 15.00 imorgon och matchen sänds som vanligt via discovery+.