Matchen mellan Qviding och Falkenbergs FF var oavgjord i paus men i andra halvlek gjorde FFF fyra mål och vann med klara 4-0!

Målchanser saknades inte i första halvlek men precis som i tidigare bortamatcher hade FFF svårt att få in bollen. Men det skulle det bli ändring på i andra halvlek. I 55:e minuten dundrade Oliver Hintsa in 1-0 efter passning från Wilhelm Ärlig och bara fyra minuter senare slog Lucas Sibelius en sagolik passning till Hintsa, som hann före målvakten och kyligt nickade in 2-0. Ännu bättre skulle det bli när Robin Hofsö sköt in 3-0 efter en Hintsa-hörna i 64:e minuten. Dessförinnan hade FFF bytt in Gabriel Johansson istället för Adam Eriksson. FFF var inte klara utan Melker Nilsson satte dit 4-0, framnickad av Wilhelm Ärlig, i 77:e minuten. Med tio minuter kvar av ordinarie tid bytte FFF in trion Kwame Kizito, Oskar Christiansson och seriedebutanten Sewen Emilov. I andra halvlek var det klasskillnad. FFF, som också bytte in Umar Bala Muhammed i slutminuterna, hade fler chanser men det stannade vid finfina segersiffrorna 4-0. Senaste gången FFF vann så stort på bortaplan i seriesammanhang var 5-1-segern borta mot Brommapojkarna 2017.

Christoffer Andersson var såklart glad efter storsegern.
– Det var skönt! Vi var lite bättre i första halvlek. Vi var stabila men det var en ganska jämn match med inte speciellt många chanser. Det blev islossning i andra halvlek! Vi fick effekt på vårt djupledsspel och satte dit chanserna. Det var fantastiskt skönt att det blev en så komfortabel seger i slutändan. Det var bra jobbat av grabbarna och vi spelade i 90 minuter, säger Christoffer Andersson.
Framförallt skönt var det att FFF fick fart på målskyttet, som nästan dubblades. FFF gick från fem gjorde mål till nio.
– Oliver startade målskörden och han gjorde även assisten till 3-0. Det var kul att han fick göra poäng. I slutändan kommer poängen komma för de offensiva spelarna om de gör jobbet och det gjorde de verkligen i andra halvlek. Det kändes som att vi hade full koll då och att det aldrig kändes riktigt farligt.
Han tyckte att Sewen Emilov tog för sig direkt i seriedebuten.
– Han är en spännande spelare. Han är kvick, klok, springer i kopiösa mängder och har framtiden för sig. Han ska bara komma in i hur vi jobbar. Men han gjorde bra ifrån sig.

Det fanns mycket att glädja sig åt en dag som denna.
– Det var en laginsats men jag vill självklart applådera de offensiva spelarna som levererade. Melker Nilsson var kanske bäst generellt. Han var överallt och var väldigt trygg med bollen. Han såg riktigt fin ut. Lucas Sibelius såg också fin ut. Men självklart var det kul att Oliver fick göra poäng och att Robin fick näta.
Han är glad över att FFF gjorde tre mål på tio minuter i andra halvlek.
– Jobbar man hårt kommer till slut utdelningen. Jag hoppas att detta ger självförtroende. Det var absolut skönt, säger Christoffer Andersson, som hoppas att FFF fortsätter på samma sätt.
– Nu har vi ett tufft schema med två hemmamatcher på kort tid så det är upp på hästen igen och fortsätta på det som vi påbörjat i förra matchen och idag!

Så startade FFF:
Tim Erlandsson – Melker Larsson, Tim Stålheden, Tobias Karlsson, Adam Eriksson – Lucas Sibelius, Melker Nilsson – Wilhelm Ärlig, Godwin Aguda, Oliver Hintsa – Robin Hofsö

Foto: Lollo Skagerfält