Laholms FK
Under söndagen mötte Falkenbergs FF topplaget Norrby IF på hemmaplan i superettans fjortonde omgång. Och det blev en fajt där FFF kom tillbaka från underläge och fick med sig en poäng mot Boråslaget tack vare en fin kvittering från Kwame Kizito.

FFF började matchen på ett bra sätt. Gulvitt tog omgående tag i taktpinnen och började skapa kvalificerade målchanser. Efter sex minuter skapade FFF en jättechans. Efter ett finfint anfall prickade Christoffer Carlsson ramen. Och i 15:e minuten fick Umar Bala Muhammed en stor möjlighet framför mål, men nickade över ribban. Istället för ett 1-0-mål för FFF så grinade oturen verkligen laget i ansiktet. Minuten efter FFF:s andra superläge skarvade Ludvig Öhman oturligt in bollen i eget mål. Ingen rolig start för den nye mittbacken, men Umeåsonen skakade av sig det fort och var sedan prickfri i debuten. Han bidrog med trygghet till backlinjen och var solid både i luften och längs marken. Samma sak gäller mittbackskollegan Axel Norén. FFF tryckte på för att försöka få till en kvittering innan paus, men avsluten var inte hundraprocentiga. Trots att FFF var det bättre laget i första halvlek låg man under efter 45 spelade minuter.

Men det skulle det snabbt bli ändring på i andra halvlek. FFF bytte in Kwame Kizito istället för Umar Bala Muhammed i paus och fick utdelning redan efter tre minuter. Kizito snappade upp bollen efter ett individuellt misstag i Norrbys backlinje, stormade fram och avlossade ett klassavslut som Anton Cajtoft var chanslös på. FFF hade utjämnat och oj, vad rättvist det var. FFF, med Kizito i spetsen, fortsatte att skapa oreda offensivt och försökte få in ett segermål in i det sista. Under slutkvarten bytte FFF in Oliver Hintsa och Tobias Englund. Kalle Söderström och Linus Borgström klev av. Trots en ambitiös forcering blev det inget 2-1-mål. Matchen slutade oavgjort, 1-1. Norrby skapade inte en enda målchans på hela matchen, bortsett från självmålet de fick till skänks. För FFF, som nu var betydligt mer solida defensivt, var insatsen ett klart fall framåt jämfört med matchen mot HIF. Samtidigt finns en besvikelse över att det inte blev en seger, då FFF skapade mer än Norrby och var närmast ett segermål.

– Jag tycker att vi inledde matchen på ett jättebra sätt. Vi tog tag i taktpinnen fram tills de gjorde 1-0, på ett sätt som var oturligt för vår och Ludvigs del. Därefter så tycker jag att det var böljande spel och en rätt stökig match. Det var inte mycket uppställt spel. Men inställningen och attityden var där fullt ut. Det var starkt av grabbarna att komma igen från underläge mot ett bra Norrby. Vi kändes rätt så stabila. Överlag var vi starka i slutet där vi försökte få till en forcering för att vinna matchen. Jag är jätteglad över poängen, även om jag självklart hade velat ha alla tre, säger huvudtränaren Tobias Tuvesson.

Så startade FFF:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Axel Norén, Ludvig Öhman, Linus Borgström – Kalle Söderström, Samuel Adrian, Anton Wede, Umar Bala Muhammed – Christoffer Carlsson, Adam Bergmark Wiberg.