Under måndagen spelade ett ungt Falkenbergs FF mot division 1-laget Österlen FF i Vinberg. Lorik Ademi gav FFF ledningen. Österlen FF kvitterade precis i början av andra halvlek. Edi Sylisufaj hade ett jätteläge att avgöra matchen i slutskedet, men matchen slutade 1-1.

Falkenbergs FF gjorde många ändringar i startelvan jämfört med matchen mot Örebro SK i fredags. Därmed var det många nya spelare som fick chansen att visa upp sig mot det skånska division 1-laget. Efter en försiktig matchinledning skapade FFF en halvfarlig möjlighet i 15:e minuten. Ett inspel från Elliot Hintsa från höger ställde till problem för Österlen-försvaret, men de redde ut situationen. Knappt två minuter senare räddade Nadeem Omar ett distansskott från Zoran Jovanovic. I 19:e minuten fick Anton Wede en boll i djupled och gick på avslut. Skottet smet dock utanför bortre stolpen.

FFF tog ledningen två minuter senare. Lorik Ademi fick ett bra skottläge och placerade in bollen i vänstra hörnet. Anton Wede fick ett jätteläge att göra 2-0 minuten senare, men skottet gick rakt på Festim Bytyqi. Elliot Hintsa hade en boll i nät, men vinkades av för offside. Österlen hade ett läge i 37:e minuten, men då gick skottet utanför Nadeem Omars högra stolpe. Det blev inga fler mål i första halvlek. Lorik Ademi såg till att FFF ledde med 1-0 i paus.

I första minuten av andra halvlek kvitterade Österlen efter ett mindre bra försvarsagerande från FFF. I 52:a minuten hittade Lorik Ademi en djupledslöpande Anton Wede i straffområdet. Wede gick på avslut, men stolpen räddade Österlen den gången. I 66:e minuten bytte FFF in ungtupparna Oskar Christiansson, Melker Larsson och Lucas Sibelius. Senare kom också Edi Sylisufaj, Alexander Johansson och Axel Norén in. Sylisufaj fick ett ypperligt läge att göra 2-1 i 90:e minuten, men då räddade Bytyqi till hörna. Ett ungt gulvitt lag förmådde inte avgöra matchen utan tillställningen slutade oavgjort, 1-1.

– I perioder spelade vi bra mot en vilt kämpande motståndare, men sett över hela matchen är jag besviken över att vi inte lyckades vinna. Det var viktigt att få en match och speltid på många spelare som inte har fått så många minuter i A-laget. Vi lyckades inte omsätta passningsspel och rörelse till att utnyttja ett högre tempo och bryta ned Österlen. Österlen försvarade sig bra och utnyttjade sin fysik på ett bra sätt och vi fick en riktigt bra genomkörare, säger huvudtränare Hasse Eklund.