Falkenbergs FF fick en mycket tuff start på bortamatchen på Tele2 Arena och förlorade tyvärr med stora siffror efter en mindre bra insats.

Efter endast tre minuter fick Hammarby ett friläge och Muamer Tankovic träffade stolpen. Efter åtta minuter snurrade Hammarby upp FFF-försvaret och en friställd Alexander Kacaniklic kunde enkelt placera in 1-0 bakom en chanslös Hampus Nilsson. I 13:e minuten gjorde Hammarby 2-0. Hampus Nilsson gjorde först en superräddning men fick ingen hjälp av sitt försvar och Vidar Örn Kjartansson hade inga problem att peta in bollen. Fem minuter senare kom två Hammarby-spelare fria och Nikola Djurdjic sköt retfullt enkelt in 3-0. Då hade matchen bara pågått i 18 minuter. Efter mardrömsstarten stack FFF upp och hade en hyfsad chans. Robin Östlinds avslut räddades dock och returen sköts över. 3-0 var ställningen i paus och i ärlighetens namn hade siffrorna kunnat vara större om inte Hampus Nilsson stått för flera bra räddningar.

Tyvärr blev inte FFF:s försvarsspel bättre i andra halvlek. Tio minuter in i andra halvlek gjorde Alexander Kacaniklic både 4-0 och 5-0 inom loppet av två minuter efter passivt försvarsagerande av FFF. I 64:e minuten gjorde Gulvitt ett dubbelbyte. John Chibuike och Tibor Brink Joza kom in istället för John Björkengren och Tobias Karlsson och fyra minuter senare ersatte Nsima Peter Kirill Pogrebnyak. Hammarby skulle även få nästa mål då Nikola Djurdjic satte 6-0 på straff. FFF skulle åtminstone snygga till siffrorna något. I 78:e minuten nickade Tibor Brink Joza in en hörna från Jacob Ericsson och tio minuter senare sköt Robin Östlind in bollen efter fint förarbete av Kalle Söderström. Mycket mer positivt finns inte att ta med sig från denna afton. Inte nog med överkörningen, i 93:e minuten fick Mahmut Özen sin andra varning och visades ut. Detta var inte FFF:s dag.

Foto: Lollo Skagerfält