Torslanda IK
Falkenbergs FF kom tillbaka från underläge och tog en oerhört viktig seger i Kalmar på lördagskvällen!

Det märktes direkt att det var mycket på spel. Hemmalaget Kalmar inledde bäst men skapade ändå inte så många målchanser. Första halvlek förblev mållös. Båda lagen hade två bra chanser. För FFF:s del var Nsima Peter närmast två gånger om.

FFF, som har stor vana av att klara svåra lägen, fick ett tufft läge i början av andra halvlek. Tre minuter in  i andra halvlek sköt nämligen Romario in 1-0 till hemmalaget. Men FFF kämpade sig kvar i matchen.

Med 21 minuter kvar av ordinarie tid gjorde FFF sitt första byte i matchen. Edi Sylisufaj kom in istället för John Chibuike. Med en kvart kvar kvitterade FFF genom Nsima Peter, som tog ner bollen och sköt in den. Knappt två minuter senare nickskarvade Anton Wede in ett fint inlägg från Kalle Söderström fram till 2-1 för FFF. Scenförändringen var ett faktum!

I 82:a minuten gjorde FFF sitt andra byte. Då kom Kirill Pogrebnyak in istället för målskytten Nsima Peter. Tre minuter senare kvitterade Kalmar. FFF stod för en halvdan rensning och Romario dunkade in 2-2 via ribban. FFF visade stor kämparvilja och tog ledningen ännu än gång. I 90:e minuten höll Marcus Mathisen sig framme efter ett inspel från Kalle Söderström och petade in ett oerhört viktigt FFF-mål. Målet visade sig bli helt avgörande för matchen. FFF höll undan och vann med 3-2! Gulvitt visade enormt bra inställning och tog en otroligt viktig seger i bottenkampen. FFF:s första bortaseger i allsvenskan denna säsong kom lägligt.

Text och foto: Eric Nilsson