Han har tidigare provspelat för tyska Bundesligaklubben Borussia Mönchengladbach och gjorde i år debut i division 1. Nu är målfarliga 16-åringen Elliot Hintsa klar för Falkenbergs FF.

Elliot Hintsa är en offensivt skicklig spelare som under året har representerat både Halmstads BK, där det har blivit 15 mål på 13 matcher för klubbens P16- och P17-lag, och Tvååkers IF, där han nyligen debuterade i division 1. Talangen har nu undertecknat ett treårskontrakt med Falkenbergs FF. FFF:s sportchef Håkan Nilsson är nöjd med värvningen, som i utgångsläget är tänkt för A-laget.
– Han är en tia-typ. Elliot är en mycket lovande spelare som vi ser stor potential i. Han har sett att vi ger unga spelare chansen och har en bra miljö att utvecklas i. Vi är mycket glada över att han valt Falkenbergs FF och ser med spänning fram emot hans fortsatta utveckling, säger sportchefen.

Elliot Hintsa är strålande glad över att få komma till Laget vid havet.
– Det känns jättebra att ta steget till FFF. Det kommer att bli väldigt spännande och jag har hört mycket gott om klubben. Jag har hört att FFF är en väldigt familjär klubb som tar hand om sina spelare väl. Jag ser fram emot detta väldigt mycket, säger han.
Han säger sig trivas allra bäst när han används som offensiv mittfältare, i en nummer tio-roll.
– Jag är en poängspelare med bra teknik och bra avslut och har även en god spelförståelse, säger han.
16-åringen är målmedveten och vill mycket med sin fotboll.
– Mitt mål är att fortsätta utvecklas som fotbollsspelare och jag känner att jag har kommit till rätt klubb, där jag kan få mycket stöd och hjälp med min utveckling och såklart konkurrera om en plats, säger Elliot Hintsa, som tidigare har varit uttagen till landslagsläger.

Foto: David Svensson