Falkenbergs FF fick inte direkt någon smakstart på årets första match. HBK ledde med 4-1 i paus och kunde till slut vinna med 4-2. Positivt för FFF:s del var att anfallarna Adam Bergmark Wiberg och Edi Sylisufaj gjorde mål direkt och att Samuel Adrian glänste på mittfältet.

Redan efter tre minuter tog HBK ledningen. FFF tappade boll och markering och ex-FFF:aren Mikael Boman kunde skjuta in bollen via ribban. Ett FFF anfört av otroligt spel- och passningsskicklige Samuel Adrian kom tillbaka och kvitterade. Mahmut Özen fintade upp sin motståndare på läktaren. Det slutade med att Edi Sylisufaj frispelades och kyligt förpassade bollen i nät. Några minuter senare dundrade HBK in 2-1 från distans. Kanonskottet var otagbart för Viktor Noring. Gästernas 3-1-mål var desto mer olyckligt. FFF brast i markeringsspelet på en hörna och HBK kunde nicka in sitt tredje mål för dagen. Värre blev det när HBK fick en korrekt dömd straff efter en kapning i FFF:s straffområde och gjorde 4-1. HBK ledde med 4-1 i paus. Utöver målet hade FFF en hyfsad nick utanför av Adam Bergmark Wiberg. Spelmässigt var inte HBK tre mål bättre, men FFF fallerade defensivt och bjöd på lite väl billiga mål.

FFF gjorde ett byte i paus. Oliver Hintsa ersatte Kalle Söderström. Och det dröjde inte många minuter innan han var otroligt nära att bli målskytt. Nyförvärvets skott träffade dessvärre ribban. Därefter var det Linus Borgströms tur att göra debut i FFF-tröjan. FFF, som också bytte in Anton Wede, Matthew Garbett, Elliot Hintsa och Mohammad Ahmadi under andra halvlek, hade flera bra möjligheter i den andra halvleken. En av dem slutade med en fin reducering. Edi Sylisufaj drev framåt och hittade anfallspartnern Adam Bergmark Wiberg med en bra passning. Adam tog emot bollen och vräkte in den i mål. Strikern var kort därpå nära att bli tvåmålsskytt, men hans farliga skott räddades i sista stund av HBK:s målvakt. Viktor Noring gjorde ett bra ingripande på ett närskott. Annars skapade HBK inte mycket under andra halvlek, som FFF vann med 1-0. HBK segrade med 4-2 i träningsmötet. FFF kan ta med sig att två anfallare gjorde mål omgående och att Samuel Adrian var utmärkt på mittfältet.

Edi Sylisufaj, som gjorde ett mål och en assist, väljer att se det positiva.
– Vi höll i bollen riktigt bra och skapade målchanser. Vi var lite klena på fasta situationer, men det får vi förbättra i framtiden. Det ser ljust ut med spelsystemet (4-3-3) och truppen ser bra ut. De nya har kommit in på ett väldigt bra sätt och tagit för sig, säger anfallaren.
Färska nyförvärvet Linus Borgström tyckte det var roligt att få debutera direkt.
– Det var skönt att komma in och spela en halvtimme. Det kändes helt okej. Det känns kul att vara i Falkenbergs FF och killarna har tagit emot mig bra. Jag vill spela så mycket som möjligt och komma in i laget och gruppen, säger 19-åringen.