Klockan 13.00 imorgon spelar Falkenbergs FF årets första match. Halmstads BK står för motståndet i Vinberg. Vi har pratat med huvudtränare Hasse Eklund inför matchen.

Hur tycker du att det har sett ut på träningarna under de första veckorna?
– En del spelare kom också lite sämre förberedda än andra och vi har varit få spelare på träningen så intensiteten har varit lite ojämn. Det positiva är att spelarna har visat en stor hunger och engagemang i att det ska bli en bra säsong.

Det har nu kommit in sex nyförvärv och några viktiga pjäser har förlängt kontrakten. Hur tycker du att truppen ser ut?
– Jag var lite orolig i början då vi var väldigt få spelare och mycket ungdomlighet, men nu ser det bättre ut och det börjar mer likna en trupp som kan hävda sig i superettan.

Hur ska det bli att äntligen spela match igen? Vad förväntar du dig av grabbarna?
– Förväntningar ligger i att vi ska ha ett bra passningsspel och våga att driva matchen. Det blir ett välkommet avbrott i träningslunken med en match och se hur den fysiska statusen är på spelarna.

HBK spelar i allsvenskan i år. Känns det som en bra värdemätare att börja med ett träningsderby direkt?
– Vi vet att det alltid blir bra matcher mot HBK och spelarna tycker att det är kul med lite derbykänsla. Sen är det tidigt på säsongen och alla lag har lite olika ingångar och prioriteringar till dessa träningsmatcher. Att säga var man står i slutet på januari betyder inte så mycket när serien börjar i april.

Kalle Björklund anländer på söndag, men kommer övriga fem nyförvärv att debutera?
–
Förmodligen kommer alla i spel på ett eller annat sätt. Nu får man fördela belastningen så att man inte drar på sig skador, men jag själv är lite spänd på att se dem spela i vår miljö då samtliga har tränat bra och visat framfötterna.

Hur ser skadeläget ut?
– Vi har Kwame Kizito, Tim Erlandsson och Lorik Ademi som har lite tuffare skador och Rasmus Fridolf och Carl Martinsson har mindre problem. I sådana här matcher chansar vi inte med någon spelare. ”Tobbe” Karlsson var krasslig idag och vi får se om han kan vara med imorgon. Johan Brattberg spelar match med Häcken och kommer inte att vara med.

Hur tänker du kring matchning av laget?
– Jag kan tänka mig att det blir en del byten då det är första matchen för oss och att vi behöver fördela belastningen över spelartruppen på ett förnuftigt sätt, säger huvudtränare Hasse Eklund.

FFF startar enligt följande:
Viktor Noring – Mahmut Özen, Gabriel Johansson, Axel Norén, Tobias Englund – Samuel Adrian, Melker Nilsson, Christoffer Carlsson – Kalle Söderström, Adam Bergmark Wiberg, Edi Sylisufaj.

Avbytare: Nadeem Omar, Mohammad Ahmadi, Anton Wede, Oliver Hintsa, Elliot Hintsa, Matthew Garbett, Linus Borgström.