Eskilsminne IF
Falkenbergs FF hade ett antal lägen att ta ledningen men det ville sig inte i avsluten. Istället kunde Norrby IF utnyttja en fast situation och ta ledningen på övertid, efter slarvigt försvarsspel från FFF:s sida.

Chanser saknades inte. Första halvlek var jämn. De chanser som skapades var det FFF som stod för. Men FFF fick inte till avsluten. Efter att ha fått en rejäl tryckare i ryggen tvingades Leonardo Farah Shahin avbryta matchen i 42:a minuten. Rasmus Andersson ersatte. Matchen var mållös i paus men i början av andra halvlek radade FFF upp lägen. Rasmus Andersson fick tre bra lägen under första kvarten, men Victor Astor räddade samtliga. I 64:e minuten träffade gästernas inhoppare Linus Dahl ribban. FFF började tappa momentum och gjorde två byten för att få ny energi. Pontus Carlsson och Oskar Lindberg kom då in i spel. Men de sista 20 minuterna var underkända från FFF:s sida. Det såg länge ut att bli 0-0, men i 93:e minuten knoppade Teodor Wålemark in en frispark. FFF, som också bytte in Melker Larsson på slutet, inkasserade årets första förlust.

– Det var en tajt fajt länge. Under de sista 20 minuterna stod vi inte alls upp och visade att vi ville visa matchen utan det var Norrby som fick momentum. Jag är väldigt besviken på avslutningen. Då kom vi inte fram och skapade någonting. Första halvlek var jämn men vi var det lag som skapade de få chanser som fanns. I början av andra halvlek kom vi ut med energi och fick tryck. Vi hade ett momentum som vi ibland slarvade bort genom att inte behålla trycket som vi skulle, säger ”Chrisse” och fortsätter:
– De fick energi i sitt lag genom tuffare press-spel under de sista 20 minuterna. Vi tappade energin ordentligt. Det var en stökig avslutning. Det var väl inte oväntat att en fast situation skulle kunna avgöra matchen. Vi hade hoppats att det skulle vara till vår fördel, men vi var alldeles för oskarpa i leveranserna på våra fasta situationer. Vi brukar skapa mycket där men lyckades inte med det. Vi gav några frisparkar som gav de lite tryck och de fick ett läge. Det ledde till det enda målet i matchen. Det var surt.
Vi hade flera lägen att ta ledningen tidigare!?
– Ja, deras målvakt gjorde några fina räddningar. De hade något läge också, med ett ribbskott. Det var där någon gång vi började tappa. Därefter såg det inte bra ut.
Hur blickar vi framåt nu?
– Detta var en match av många. Det är klart att vi hade velat vinna på hemmaplan. Vi har mött tuffa motståndare i starten och tagit sju poäng av tolv möjliga. Någonstans skaver det att vi inte lyckats ta våra treor på hemmaplan. Vi har haft möjlighet att knäppa lagen på näsan. Nu är det bara upp på hästen igen och tagga igång för en bortamatch mot Onsala. Vi ska se till att knipa en trea där. Men just nu känns det väldigt onödigt att vi vaskade tre poäng i den här matchen. Nu ska vi träna hårt i veckan och se över det som kan justeras och spela så bra fotboll som vi kan över 90 minuter, säger Christoffer Andersson.