Norrby IF
Anfallaren Gustaf Nilsson lämnade Falkenbergs FF sommaren 2016 för danska storklubben Bröndby. Nu är det klart att Falkenbergssonen återvänder och representerar FFF under resten av säsongen.

Landslagsmeriterade Gustaf Nilsson fostrades i FFF och gjorde allsvensk debut 2014. Han gjorde sitt första allsvenska mål i 4-1-segern mot AIK. Pappa Håkan ”Stregen” Nilsson, som gjorde 198 A-lagsmål i FFF-tröjan, fällde då en tår på läktaren på Falkenbergs IP. Säsongen efter gjorde Gustaf sex allsvenska mål och två mål i kvalet mot Sirius, som FFF vann på bortamål. Han gjorde ett fint mål hemma mot Norrköping 2016, men ådrog sig en fraktur i samma match och kunde inte spela mer förrän han tog steget till Bröndby under sommaren. Efter spel i nyss nämnda Bröndby, Silkeborg och Vejle skrev han på för BK Häcken under förra sommaren.

Speltiden har varit varierande och nu har Gustaf Nilsson bestämt sig för att gå på lån till moderklubben Falkenbergs FF för resten av säsongen.
– Vi är jättenöjda. Vi tror att det blir väldigt bra. Vi har jobbat på detta ett tag. Jag och Hasse Eklund har satt upp en prioriteringslista bland forwards och där har Gustaf varit överst under en lång tid. Nu dök det upp en möjlighet till ett lån. Gustaf var sugen och då var vi självklart sugna också, säger FFF:s sportchef Håkan Nilsson.
Sportchefen tror att 23-åringen kan bidra på flera sätt.
– Gustaf bidrar med den personlighet han är och den kille han är i gruppen. Och han blev en gång i tiden värvad till Bröndby för att han var en fruktad målskytt i FFF. Vi hoppas att han kan bli det igen. Hasse är övertygad om att han kan göra honom till det igen. Vi ska ta hand om Gustaf och han är mycket sugen på att göra sitt yttersta för oss, säger Håkan Nilsson.

Gustaf Nilsson är glad över att få ansluta till Falkenbergs FF.
– Det känns jättebra. Det känns kul att få komma hem igen och hjälpa FFF. Det har varit ett alternativ ett tag. Jag har varit i BK Häcken och kört på där och så dök detta upp. Sen gick det så snabbt som det gick, säger den 197 centimeter långe strikern.
På frågan vad han känner att han kan tillföra till laget svarar han:
– Jag vill komma hem och bidra med en bra offensiv och göra mål för Falkenberg och hjälpa laget i spelet.

Att komma in i gruppen blir inget problem alls. Han känner nämligen fortfarande många i laget och klubben.
– Det ska bli fantastiskt kul att träffa killarna. När jag har varit hemma i Falkenberg har jag haft kontakt med flera stycken, säger Gustaf Nilsson.
Han är spelklar direkt och kan göra comeback i den gulvita tröjan redan i söndagens viktiga hemmamatch mot AIK. Solnalaget har han gjort mål på både som FFF- och BK Häcken-spelare.
– Ja, jag gjorde mål mot AIK 2014 och gjorde mål mot dem med BK Häcken i år. Jag är redo för spel. Formen känns bra, säger Gustaf Nilsson.

Nyförvärvet kommer att bära tröja nummer 29. Det blir tillbaka till rötterna så att säga. Det var nämligen det tröjnummer han fick när han kom upp i A-truppen.